Dwars door België

Je woont in het landelijke, lieflijke Poperinge, en je wil eens met het hele gezin een uitstapje maken naar de Antwerpse Zoo. Lijkt je dat geen fantastisch idee? Met de trein kom je in Antwerpen zo goed als bij de ingang van de dierentuin aan, en je hebt een zorgeloze reis. Enig nadeel: je bent wel 2u16’ onderweg. Vanaf het station van Poperinge tot Antwerpen Centraal. Reken er nog je verplaatsing van thuis tot het station in Poperinge bij, en de tijd nodig om de auto te parkeren, en je wil toch graag op tijd op het perron staan. Je mag al vlug op 2u45’ rekenen, niet? En ook nog eens bij de terugkeer naar huis. Je bent zo al gauw vijf en een half uur onderweg geweest voor dat uitstapje!

Maar geen nood: Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits heeft al een oplossing in het vooruitzicht. Minister Crevits wil namelijk de mogelijkheid onderzoeken voor de aanleg van een “hyperloop” tussen, onder andere, Gent en Antwerpen. Die hyperloop zou amper 6 minuten nodig hebben om de ongeveer 51 km van Gent Sint-Pieters tot Antwerpen Centraal af te leggen. Dat zou de reistijd tussen Gent en Antwerpen met zowat een half uur kunnen verminderen. Wat toch wel spectaculair is, niet? Rekening houdend met de tijd die je zeker wel zou nodig hebben om in Gent van de trein uit Poperinge op de hyperloop over te stappen, betekent dat een mogelijke tijdswinst van vermoedelijk wel 15 minuten. Zodat je nog maar 2u30’ meer nodig hebt voor je trip van Poperinge naar de Antwerpse Zoo. En dat allemaal dankzij minister Crevits.

Wat er zo speciaal is aan een hyperloop, waardoor die zo razendsnel is, dat heb ik eerder al eens uitgelegd. (Zie mijn blog van 11 februari, dit jaar in https://www.bloggen.be/andershandig.) Het is een soort trein die voort gestuwd wordt door elektromagnetische spoelen, in een zo goed als vacuüm getrokken tunnel en die enigszins boven de grond “zweeft” (zoals de Japanse “zweeftrein”). Doordat het voertuig geen luchtweerstand ondervindt, en ook geen wrijving met de bodem, kan die ongekende snelheden halen: tot zelfs 1000 km/u. Waardoor je dus in 6 minuten vanuit Gent in Antwerpen staat. Wat een gigantische tijdswinst kan betekenen. Zodat je met je hele gezin maar 2u30’ meer nodig hebt voor je uitstap, in plaats van 2u45’.

De eerste testen met de hyperloop van Virgin zijn in elk geval bijzonder veelbelovend. Bij een eerste reeks pogingen heeft een Virgin Hyperloop al een keer een afstand van wel 500 meter (!) afgelegd, en daarbij heeft die een topsnelheid van 172 km/u gehaald. Dat is zowat de helft van een bestaande hogesnelheidstrein. We zullen maar zeggen dat alle begin moeilijk is, zeker?

Daar staat natuurlijk ook een kostprijs tegenover. Een voorzichtige schatting komt uit op ongeveer 3,3 miljard euro voor een traject van 100 km. Dat gaat dan enkel over de aanleg. Daarbovenop komt jaarlijks nog eens 170 miljoen euro aan onderhoudskosten per 100 km. Veel geld, ik weet het. Maar denk aan de gigantische tijdswinst: na amper 2u30’ sta je al aan de Zoo.

En er is daarnaast nog een klein probleempje met de aard van het Vlaamse landschap: hoe en waar zou je zo’n 100 km lange tunnel in Vlaanderen kunnen ingepland krijgen? Daar is gewoon geen ruimte voor, daar is ook geen enkele mogelijkheid voor. Dat krijg je ook nooit verkocht aan de mensen.

Maar daar mag een minister van Innovatie zich uiteraard niet door laten ontmoedigen. En aangezien onze regeringen toch geld genoeg hebben…

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy