Dwars door België
Je woont in het landelijke, lieflijke Poperinge, en je wil eens met het hele gezin een uitstapje maken naar de Antwerpse Zoo. Lijkt je dat geen fantastisch idee? Met de trein kom je in Antwerpen zo goed als bij de ingang van de dierentuin aan, en je hebt een zorgeloze reis. Enig nadeel: je bent wel 2u16’ onderweg. Vanaf het station van Poperinge tot Antwerpen Centraal. Reken er nog je verplaatsing van thuis tot het station in Poperinge bij, en de tijd nodig om de auto te parkeren, en je wil toch graag op tijd op het perron staan. Je mag al vlug op 2u45’ rekenen, niet? En ook nog eens bij de terugkeer naar huis. Je bent zo al gauw vijf en een half uur onderweg geweest voor dat uitstapje!
Wat er zo speciaal is aan een hyperloop, waardoor die zo razendsnel is, dat heb ik eerder al eens uitgelegd. (Zie mijn blog van 11 februari, dit jaar in https://www.bloggen.be/andershandig.) Het is een soort trein die voort gestuwd wordt door elektromagnetische spoelen, in een zo goed als vacuüm getrokken tunnel en die enigszins boven de grond “zweeft” (zoals de Japanse “zweeftrein”). Doordat het voertuig geen luchtweerstand ondervindt, en ook geen wrijving met de bodem, kan die ongekende snelheden halen: tot zelfs 1000 km/u. Waardoor je dus in 6 minuten vanuit Gent in Antwerpen staat. Wat een gigantische tijdswinst kan betekenen. Zodat je met je hele gezin maar 2u30’ meer nodig hebt voor je uitstap, in plaats van 2u45’.
Daar staat natuurlijk ook een kostprijs tegenover. Een voorzichtige schatting komt uit op ongeveer 3,3 miljard euro voor een traject van 100 km. Dat gaat dan enkel over de aanleg. Daarbovenop komt jaarlijks nog eens 170 miljoen euro aan onderhoudskosten per 100 km. Veel geld, ik weet het. Maar denk aan de gigantische tijdswinst: na amper 2u30’ sta je al aan de Zoo.
Maar daar mag een minister van Innovatie zich uiteraard niet door laten ontmoedigen. En aangezien onze regeringen toch geld genoeg hebben…
Reacties
Een reactie posten