Verplichte Vaccinatie

Ik heb het eerder al een paar keer vermeld: ik ben géén antivaxer. Ik ben zelf twee keer gevaccineerd met het Pfizer-vaccin, en ik zou eigenlijk iedereen gewoon aanraden om zich alsnog tegen Covid te laten inenten. Onder het motto: “Baat het niet, het schaadt ook niet.” Nee, ik geloof niet dat de vaccins schadelijk zijn of ernstige bijwerkingen hebben. Toch niet op korte termijn. Of er op lange termijn misschien nevenwerkingen zijn, dat zullen we pas over zo’n twintig jaar weten. En ik geloof ook niet in complottheorieën als zou dat vaccin een verborgen chip mee dragen waardoor wij met de nieuwe 5G technologie overal kunnen gevolgd worden. Of iets in die strekking.

Maar ik weet dat er mensen zijn die in eer en geweten beslist hebben dat ze dat vaccin niet willen. Omdat ze er niet in geloven, of omdat ze bang zijn voor de neveneffecten, of omdat het ons te veel opgedrongen wordt. Of om nog andere redenen. En dat is helemaal okee. Dat is voor onze overheid trouwens ook okee: het vaccin is niet verplicht. Wie het vaccin weigert, heeft daar het recht toe, en daar zijn geen sancties aan verbonden.

Althans… dat was tot voor kort toch het geval. Maar die “vrijheid”, die “keuze” om het vaccin te weigeren, die is langzaamaan aan het afbrokkelen. In een groot aantal landen al. En wij zullen zeker volgen. Nu al is de dreigende stelling zowat algemeen ingeburgerd dat wie weigert, “daar de gevolgen moet van dragen”. In meer en meer landen mag je enkel nog op restaurant of naar de cinema of naar de fitness enzovoort als je een vaccinatiepaspoort kan voorleggen. De bedoeling daarvan is duidelijk, en wordt zelfs expliciet vermeld: zo veel mogelijk mensen er, tegen wil en dank, toe overhalen zich tóch te laten vaccineren. In Israël worden vaccin-weigeraars zelfs zonder meer geculpabiliseerd en met de vinger gewezen: het is hun schuld dat de besmettingsgraad weer stijgt. De stap van culpabiliseren naar bestraffen en sanctioneren is niet eens zó groot. Bij veel beroepscategorieën is vaccinatie nu al in heel wat landen verplicht. En bij grote ondernemingen genre Google of Facebook mag je zelfs de kantoren niet meer binnen als je niet gevaccineerd bent. In Frankrijk worden niet-gevaccineerde kinderen in het secundair onderwijs verplicht naar huis gestuurd als er besmettingen gedetecteerd worden in de school. Terwijl de gevaccineerde kinderen wél gewoon naar school mogen blijven komen. Dat alles met maar één bedoeling: zo veel mogelijk mensen “overtuigen” zich te laten vaccineren.

Op zich vind ik het niet slecht dat veel mensen zich laten inenten. Hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe kleiner, in principe, de kans op besmettingshaarden. Al heb ik nu wel niet de indruk dat die logica door de feiten gestaafd wordt: de vaccinatiegraad stijgt erg snel in België, maar de besmettingsgraad stijgt ook.

Maar ik krijg toch stilaan koude rillingen bij het dwingende en zelfs repressieve karakter van deze recente maatregelen. Dat soort opdeling in zij die “okee” zijn, en zij die “fout” zijn, dat soort stigmatisering van een groep mensen… dat doet terugdenken aan de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Of aan de pijnlijke periode van McCarthy in Amerika. Het is in elk geval niet gezond, en ik heb daar geen goed gevoel bij.

Ja maar” zal u zeggen, “Het is in het algemeen belang!”

Het is in het algemeen belang dat iedereen zich laat vaccineren. “Je moet het doen om de anderen te beschermen.” Maar daar heb ik toch enkele bedenkingen bij, die ik eerder ook al neergeschreven heb.
Om te beginnen heeft men van bij het begin van de vaccinatiecampagne altijd volgehouden dat we moesten streven naar een vaccinatiegraad van 70 of misschien zelfs wel 80% van de volwassen bevolking. We zitten nu in België al aan 83%, van wie al 70% “volledig beschermd”. Dat is ruim boven het streefcijfer. En dus zitten we “safe”. Of niet? De (al dan niet verkapte) verplichting om zich te laten vaccineren, suggereert dat men nu opeens naar 100% wil streven. Wat dus niet klopt met alle eerdere uitspraken van de experten. Ik heb het al tot vervelens toe herhaald: als men de mensen wil motiveren om zich te laten inenten, dat men dan eindelijk eens stopt met verwarrende en tegenstrijdige en veranderlijke boodschappen. Niemand gelooft die experten nog als ze vandaag helemaal iets anders beweren dan gisteren.
Verder begrijp ik de druk op de jongeren om zich te laten vaccineren nog altijd niet. Zij worden immers toch niet, of nauwelijks, ziek. Wat maakt het dan uit of zij zich al dan niet laten inenten? Dat heeft geen enkele meerwaarde. “Om de ouderen en kwetsbaren te beschermen?” Maar die zijn al beschermd, want volledig ingeënt.

Maar de trend zal niet meer tegen te houden zijn. Als je ergens binnen wil, voor ontspanning, of in de klas, of op je werk, dan zal je moeten bewijzen dat je ingeënt bent tegen Covid-19. En wat volgt daarna? Moeten we binnenkort ook bewijzen dat we ingeënt zijn tegen de griep? En tegen de mazelen? En waar stopt het dan?

Dit kunnen we nu alvast voorspellen: het “oude normaal” komt nooit meer terug. De experten hebben al gewaarschuwd dat we ook bij een hoge vaccinatiegraad de afstandsregels en het verplichte mondmasker zullen moeten behouden, want anders kan het virus blijven muteren.

Wordt vervolgd…

Reacties

  1. De chip zit zeker niet in het vaccin, dat zit in de digitalisering. Privacy is absoluut verdwenen.
    Vaccinaties zijn niet bestand tegen de variante virussen blijkbaar, dus ook weer sprake van een
    3de vaccin.
    Geloven wat te geloven valt? écht niet!

    Discriminatie is de nieuwe norm terwijl de mensen die beslissen geen vaccin te willen, gekozen hebben om dan wetenschappelijk gezien, veel zieker te worden als ze besmet worden maar geen gevaar opleveren voor degenen die gevaccineerd zijn. Want ja, die zullen daar dan wel al immuun tegen zijn.
    Waar is alle logica?

    Ziet niemand dan waar het geld naar toe gaat?
    Ziet niemand dat de angsten alleen maar macht geeft aan enkelingen?
    Dat mensen in opstand komen is alleen maar een nieuw normaal aan het worden omdat het wel degelijk laffe getuigenissen zijn geworden in de media.
    Wat betekent een besmettingsgraad? We zijn met zoveel zaken besmet waar we nooit geen weet van hebben en het generaties later tot uiting kunnen laten worden.

    Als ze nu eens eerlijke cijfers zouden geven over degene die enkel écht corona hebben en écht dood gaan aan corona, dan pas zou iedereen kunnen zien dat dit maar een kleine groep is.
    Er zijn ziekten die veel meer doden maken maar waar niemand van wakker ligt.

    Wie heeft er voordeel aan een wereld waar mensen hun slaaf weer worden?
    Wie dacht dat sciencefiction enkel maar in een film te zien is, kan wel eens raar opkijken binnenkort.

    Ik ben geen voorstander van het vaccin en zal het blijven weigeren. Ik zie geen nut in van het vaccin en vertrouw het absoluut niet omdat de beweegreden veel te veel angsten en geldzucht veroorzaakte en waar de menselijkheid overal ver te zoeken is.

    Ik blijf mensen helpen zoals het menselijk is voor iedereen die hulp nodig heeft. Vreemd genoeg ben ik nog steeds sterk en gezond en ook alle gezinnen die ik help dagelijks. Geen corona te bespeuren.
    Alle gezinnen die hier komen, worden pas serieus ziek nadat ze hun vaccins kregen. Toch ook wel toevallig of heb ik nu enkel maar enkel mensen hier die ik moet zien als uitzonderingen en dan moet ik mezelf bekijken als de grootste uitzondering???

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy