11 juli 2021: ik moet
eerlijk toegeven dat ik zowat van mijn stoel gedonderd ben. Niet omwille van de
bevlogen toespraken of straffe quotes van onze gedistingeerde politici ter
gelegenheid van de Vlaamse feestdag. Maar wél bij het lezen van het artikel op
VRT-NWS over de eerste commerciële (toeristische) ruimtevlucht. De journalist
citeert daarbij ene Chris Burggraeve, een Belgische “marketeer”: “Ook Burggraeve
is ervan overtuigd dat toeristische ruimtereizen in de toekomst helemaal
ingeburgerd zullen geraken. “
Dat de heer Burggraeve
hierbij het woord “ingeburgerd”
gebruikt, is behoorlijk gedurfd en zelfs provocerend. Toeristische ruimtereizen
zullen nooit ofte nimmer “ingeburgerd”
zijn. Ze zullen altijd alléén voorbehouden zijn aan de “happy few”: de mannen/vrouwen met véél te veel geld. Zoals de heer
Burggraeve zelf, blijkbaar. Want hij heeft al een plaatsje gereserveerd, en
zijn voorschot is al betaald.
Op deze memorabele 11
juli was de eer voor de allereerste toeristische “ruimtevlucht” weggekaapt door Richard
Branson, eigenaar van Virgin Airways
en van Virgin Galactic. Hiermee heeft
hij zijn concurrent Jeff Bezos van Amazon nog nipt de loef afgestoken, want
die had zijn eerste “ruimtereis”
gepland op de symbolische datum van 20 juli. (20 juli 1969 is de datum van de
allereerste maanlanding. Vandaar.)
“Ruimtevlucht” is trouwens een gevleid eufemisme, want het ging om
een testvlucht van de “VSS Unity”. Die
zou niet hoger reiken dan ongeveer 90 kilometer boven het aardoppervlak, dat is
dus net aan de rand van onze dampkring. De hele trip heeft ook maar 90 minuten geduurd
(waarvan de “raket” om te beginnen al
50 minuten op de rug van een transporttoestel vervoerd werd). Maar later zouden
echte “toeristische” uitstapjes
mogelijk worden. Daarvoor zijn ondertussen al zo’n 650 ticketjes verkocht.
Kostprijs per ticket: 250.000 dollar. En dat dus voor anderhalf uur
entertainment. Wie had het over “helemaal
ingeburgerd”?
Richard
Branson is trouwens
zélf mee gevlogen met deze eerste testvlucht. Samen met enkele van zijn naaste
medewerkers. (Als dit faliekant was afgelopen, was Virgin totaal onthoofd geweest.) Ook Jeff Bezos heeft zélf mee gevlogen met zijn “New Shepard”, de ruimtecabine van zijn hobby-firma Blue Galactic. Die capsule is tot
ongeveer 100 km hoogte recht omhoog geschoten, en is dan aan parachutes terug naar de Aarde “gevallen”. Veel stelt ook dit niet voor,
en de term “ruimtereis” is wel erg
ver gezocht. Het hele gebeuren heeft trouwens amper 10 minuten geduurd. Maar
het prijskaartje mag er wél zijn: het enige vrije overblijvende plaatsje in de
module was in een veiling verkocht aan de hoogste bieder, en die had er naar
verluid 2,8 miljoen dollar voor over. Geen paniek echter: voor de volgende
vluchten zal een ticketje maar 200.000 dollar kosten.
En als we het toch over geldverkwisting
en walgelijke rijkdom hebben, kan Elon Musk uiteraard ook niet onvermeld
blijven. Op 15 september staat een eerste toeristisch tripje van SpaceX gepland. Dat lijkt dan wel al
iets méér op een “ruimtereis”: het
tuig zou gedurende een paar dagen enkele rondjes rond de aarde maken, op 450
kilometer hoogte. En voor 2023 staat al een tripje naar de maan op de agenda met een
raket van SpaceX. Aan boord een
Japanse miljardair, Yusaka Maezawa,
met enkele genodigden. (Ik heb het daar al eens over gehad, op 23 januari
2020.)
Helemaal té gek is het
aanbod van de firma “Axiom Space”.
Dat is een heus “reisbureau”, maar
dan voor ruimtereizen. Je kan daar nu al een plaatsje boeken voor een
achtdaagse trip naar het ISS, begin volgend jaar. Een soort “achtdaagse cruise” als het ware.
Ja hoor: ruimtereizen
raken stilaan helemaal “ingeburgerd”.
Maar dan gaat het wel over speciale “burgers”.
Excentriekelingen die geld te veel hebben en niet op het idee gekomen zijn om
daar dan ook iets nuttigs en zinvols mee te doen. Ik heb zo een vermoeden dat
wie moet rondkomen met een uitkering of een klein pensioentje niet direct in
aanmerking zal komen.
Misschien zou iemand toch
eens aan de heren Branson en Musk en Bezos moeten uitleggen dat er écht wel
andere projecten bestaan waar ze hun miljarden zouden kunnen aan besteden? Of
dat zij misschien alvast hun personeel wat beter en eerlijker zouden kunnen
betalen? (Ik vermoed dat die dat méér zouden appreciëren dan een dankwoordje…)
Reacties
Een reactie posten