Kindertijd

Eerder geplaatst in www.bloggen.be/andershandig, op 15/11/2020.

Op speciaal verzoek hier nog eens overgenomen.

(Vervolg…)

Ik heb het gehad over het onthutsend pijnlijk gevoel als je kinderen zo te zien geen fijne herinneringen hebben aan hun kindertijd, en alléén de minder geslaagde momenten ter sprake komen wanneer er over “vroeger” gesproken wordt.

Maar misschien moet ik dat toch een beetje relativeren. Misschien is het gewoon zo dat kinderen zich later, als volwassene, de warme en fijne momenten niet bewust herinneren, en die herinneringen alléén in hun onderbewuste hebben opgeslagen. En dat dikwijls enkel de pijnlijke details naar boven komen.

Want als ik eerlijk ben: ik heb ook weinig vertederende herinneringen aan mijn kindertijd.

En dat is héél vreemd, want ons moeder was veruit de meest zachtaardige vrouw die ik ooit gekend heb. Ze had een eindeloos geduld, en ze was onvoorstelbaar verdraagzaam. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit haar stem verheven heeft tegen ons, of ooit een bestraffende tik zou gegeven hebben. Maar ik herinner me ook weinig warme omhelzingen of troostende knuffels.
Toen ik nog een baby was, moet ze mij nochtans veelvuldig geknuffeld en getroost en stevig vastgehouden hebben. Heel zeker!
Al was ik niet bepaald een gemakkelijke baby, toch niet de eerste vier weken van mijn leven. Ik ben immers geboren met slokdarm-atresie: “Oesophagusatresie (slokdarm-atresie) houdt in dat de normale verbinding tussen mond- en keelholte en maag is onderbroken. De slokdarm is niet goed aangelegd.” Dat betekent dat de melk ergens in mijn slokdarm bleef steken en er langs mijn mond en neus weer uit kwam. Dat betekent ook dat ik voortdurend honger had, want ik kreeg nauwelijks iets van voeding in mijn maag. Het gevolg was dus dat ik de hele tijd aan het huilen en schreeuwen was. Ook ’s nachts, tot grote frustratie van mijn ouders, en dan vooral van mijn vader die ’s morgens vroeg naar zijn werk moest na alweer een slapeloze nacht. De afwijking is pas ontdekt toen ik al drie weken oud was, waarna ik met spoed moest geopereerd worden. Ik vermoed/hoop dat ik mijn ouders nadien toch wat meer nachtrust gegund heb.
Ondanks mijn constant gehuil, dat haar tot wanhoop moet gedreven hebben omdat ze er geen idee van had wat er scheelde, of hoe ik kon getroost worden, vermoed ik dat mijn moeder mij als baby heel veel zal geknuffeld hebben. Maar die herinneringen zijn weg.
Later, als opgroeiend kind, was er, voor zover ik me herinner, weinig tijd en plaats meer voor geknuffel. In een kroostrijk gezin was er nu eenmaal niet veel gelegenheid om met één van de kinderen urenlang rond te lopen om troost te geven. Ik vermoed dat dat toen ook niet de “gewoonte” was. In de tijdsgeest van onze prille jeugd moesten kinderen ook niet al te veel geknuffeld worden, want daar werden we alléén maar “softies” door. We moesten op tijd “gehard” worden voor het leven.

Maar ik zou ons moeder onrecht aan doen door de indruk te wekken dat wij “hard” opgevoed werden, of dat zij nooit eens tijd had of maakte voor elk van ons.

Ik herinner me bijvoorbeeld wél nog de tweewekelijkse bezoeken aan de neus-, keel- en oorarts, in Kortrijk, toen ik voor het eerst met sinusitis begon te sukkelen. Samen met mijn mama nam ik, als klein manneke, elke keer de bus naar de grote stad, en daarna moesten we nog een eindje te voet stappen naar de dokter. En dan zat zij bij mij terwijl ik mijn “sinusspoeling” te verwerken kreeg: met de buisjes in mijn neus en het opvangbakje in mijn handjes onder mijn neus om alle vuiligheid op te vangen met het spoelwater. Het was elke keer opnieuw een soort foltering, maar ik was niet bang en ik protesteerde niet. Want mijn mama was bij mij…

Ongetwijfeld hebben we allemaal véél mooie en warme herinneringen aan onze kindertijd. Diep verborgen in ons onderbewustzijn. En misschien moeten we, zeker nu, in deze donkere en onzekere tijden, allemaal wat dieper gaan graven om die herinneringen weer boven te halen. Het zal bij ons allemaal een glimlach op ons gezicht toveren. Al dan niet verborgen achter een mondmasker…

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy