Win-Win

Ergert u zich ook groen en blauw aan sommige reclamespotjes op de radio die vermoedelijk licht humoristisch bedoeld zijn, maar die vooral uitbinken in stupiditeit? Ik ervaar die spotjes als een ware belediging omdat de makers er duidelijk vanuit gaan dat het IQ van de radio-luisterende bevolking, en ik dus ook, ondermaats zou zijn.

Het recente spotje voor bijvoorbeeld de zonnepalen van Engie wekt zó erg mijn ergernis op, dat het bij mij het omgekeerde effect heeft van wat ongetwijfeld de bedoeling was. In de spot is een man verontwaardigd omdat de buren die op vakantie geweest zijn, zich blijkbaar ook nog eens zonnepanelen kunnen veroorloven. Maar dan dringt het tot hem door dat die zonnepanelen “zichzelf terugverdienen”. En schaapachtig voegt hij eraan toe: “En het is beter voor het milieu, hee. Denkt Engie echt dat wij allemaal achterlijke boeren zijn bij wie de frank maar met veel vertraging valt?

Het spotje om ons warm te maken voor “digitale radio”, DAB+, is ook een ergerlijk voorbeeld van een reclamecampagne die een belediging vormt voor elk verstandig mens. Het intellectueel niveau is stuitend en de hele spot is ontzettend irritant. 
“Zelfs je vrienden zijn digitaal.” 
 “Ja, dat is waar.” 
“En waarom je radio dan niet?” 
“Kan dat??”
Komaan zeg! Wie heeft dat verzonnen? 
Of deze, ook voor DAB+, en vermoedelijk bedoeld voor leerlingen van het eerste studiejaar: “Ik ga in bad. Ze hebben juist het warm water uitgevonden…”
Als ik ooit al van plan zou geweest zijn om een product te kopen dat in zo’n spotje bejubeld wordt, dan zal ik dat na het aanhoren van zo’n spot zeker niet doen!

En de spotjes van EuroMillions, dan! Die zijn volgens mij speciaal gemaakt om zo veel mogelijk mensen van het gokken af te houden. Ik heb nog altijd koude voeten, maar op de Bahama’s heb ik daar minder last van… Al is dat nog niet eens het ergste wat ze geproduceerd hebben. Bij EuroMillions lijken ze een patent te hebben op provocerende en oppervlakkige reclame-ideeën.

Ook bij wijlen mijn vriendin Mevrouw Leemans hebben ze er een handje van weg om zo idioot mogelijk uit de hoek te komen. Zoals recent nog eens gedemonstreerd werd bij het spotje voor hun “klimaatlening”. Als om te benadrukken dat je vermoedelijk niet goed bij je verstand bent als je bij hen een lening wil afsluiten.

Maar het allerergste wat de laatste tijd op de radio te horen is, is de “Win-Win”-spot van de federale overheid om ons aan te moedigen de (resterende) Corona-maatregelen na te leven. Ik weet niet of u die al gehoord heeft? Er zijn twee versies in omloop. De ene al erger en stompzinniger dan de andere.

Die ene gaat over cafébezoek. Dat moet laten uitschijnen dat je door je aan de maatregelen te houden, eindelijk weer op café kan gaan. En dat is een “win”. Maar er is meer: je kan ook weer je vogelpik-talenten demonstreren, en als je dan een “triple twenty” gooit, gaat het hele café uit de bol en trakteert de caféhouder op een tournee générale, en dat is een “win-win”. Waar slaat dat in ’s hemelsnaam op? Waar zit de “win” eigenlijk? Laat staan de “win-win”? Als een buitenlander op die radiospot zou afgaan, dan moet die heel zeker de overtuiging krijgen dat wij hier in België allemaal debiel zijn.
De andere gaat over het bezoek aan de kermis. En die is al even erg, zo niet nog erger. In elk geval véél irritanter, want die wordt verkondigd als een soortement kermisattractie, met het bijhorende typische kermisgebulder.
De spotjes hebben als bedoeling, vermoed ik, om ons ertoe aan te zetten ons te blijven houden aan de voorgeschreven corona-maatregelen: afstand houden, mondmasker dragen waar “nog nodig”, binnen in huis ventileren. Al is de boodschap niet helemaal duidelijk, want die verdrinkt in de belachelijke context. Als er iets is wat die spotjes bij mij bereiken, dan is het wel een héél sterke neiging om “Foert” te zeggen tegen onze federale regering en haar richtlijnen!
Wie de spotjes niet kent, en er graag wil van genieten, dit zijn ze:

https://health-rack.s3.eu-west-1.amazonaws.com/assets/downloads/Spot_vogelpik.wav

https://health-rack.s3.eu-west-1.amazonaws.com/assets/downloads/Spot_kermis.wav

Maar al bij al: die spotjes zijn wel helemaal in lijn met de Corona-communicatie die we van bij het begin over ons heen gekregen hebben. Al van bij het begin van de pandemie heeft de regering, geholpen door de media, ons behandeld als dommeriken, halve garen, hersenloze debielen. En ze houden dat duidelijk vol tot het bittere einde.

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy