Ergert u zich ook groen
en blauw aan sommige reclamespotjes op de radio die vermoedelijk licht
humoristisch bedoeld zijn, maar die vooral uitbinken in stupiditeit? Ik ervaar
die spotjes als een ware belediging omdat de makers er duidelijk vanuit gaan
dat het IQ van de radio-luisterende bevolking, en ik dus ook, ondermaats zou
zijn.
Het recente spotje voor
bijvoorbeeld de zonnepalen van Engie wekt zó erg mijn ergernis op, dat het bij
mij het omgekeerde effect heeft van wat ongetwijfeld de bedoeling was. In de
spot is een man verontwaardigd omdat de buren die op vakantie geweest zijn,
zich blijkbaar ook nog eens zonnepanelen kunnen veroorloven. Maar dan dringt
het tot hem door dat die zonnepanelen “zichzelf
terugverdienen”. En schaapachtig voegt hij eraan toe: “En het is beter voor het milieu, hee.”
Denkt Engie echt dat wij allemaal achterlijke boeren zijn bij wie de frank maar
met veel vertraging valt?
Het spotje om ons warm te
maken voor “digitale radio”, DAB+, is ook een ergerlijk voorbeeld van
een reclamecampagne die een belediging vormt voor elk verstandig mens. Het
intellectueel niveau is stuitend en de hele spot is ontzettend irritant.
“Zelfs je vrienden zijn digitaal.”
“Ja, dat is waar.”
“En waarom je radio dan niet?”
“Kan dat??”
Komaan zeg! Wie heeft dat
verzonnen?
Of deze, ook voor DAB+,
en vermoedelijk bedoeld voor leerlingen van het eerste studiejaar: “Ik ga in bad. Ze
hebben juist het warm water uitgevonden…”
Als ik ooit al van plan
zou geweest zijn om een product te kopen dat in zo’n spotje bejubeld wordt, dan
zal ik dat na het aanhoren van zo’n spot zeker niet doen!
En de spotjes van
EuroMillions, dan! Die zijn volgens mij speciaal gemaakt om zo veel mogelijk
mensen van het gokken af te houden. “Ik heb nog altijd koude voeten, maar op de
Bahama’s heb ik daar minder last van…” Al is dat nog niet eens het
ergste wat ze geproduceerd hebben. Bij EuroMillions lijken ze een patent te
hebben op provocerende en oppervlakkige reclame-ideeën.
Ook bij wijlen mijn
vriendin Mevrouw Leemans hebben ze er
een handje van weg om zo idioot mogelijk uit de hoek te komen. Zoals recent nog
eens gedemonstreerd werd bij het spotje voor hun “klimaatlening”. Als om te benadrukken dat je vermoedelijk niet goed
bij je verstand bent als je bij hen een lening wil afsluiten.
Maar het allerergste wat
de laatste tijd op de radio te horen is, is de “Win-Win”-spot van de federale
overheid om ons aan te moedigen de (resterende) Corona-maatregelen na te leven.
Ik weet niet of u die al gehoord heeft? Er zijn twee versies in omloop. De ene
al erger en stompzinniger dan de andere.
Die ene gaat over cafébezoek.
Dat moet laten uitschijnen dat je door je aan de maatregelen te houden,
eindelijk weer op café kan gaan. En dat is een “win”. Maar er is meer: je kan ook weer je vogelpik-talenten
demonstreren, en als je dan een “triple
twenty” gooit, gaat het hele café uit de bol en trakteert de caféhouder op
een tournee générale, en dat is een “win-win”.
Waar slaat dat in ’s hemelsnaam op? Waar zit de “win” eigenlijk? Laat staan de “win-win”?
Als een buitenlander op die radiospot zou afgaan, dan moet die heel zeker de
overtuiging krijgen dat wij hier in België allemaal debiel zijn.
De andere gaat over het
bezoek aan de kermis. En die is al even erg, zo niet nog erger. In elk geval
véél irritanter, want die wordt verkondigd als een soortement kermisattractie,
met het bijhorende typische kermisgebulder.
De spotjes hebben als
bedoeling, vermoed ik, om ons ertoe aan te zetten ons te blijven houden aan de
voorgeschreven corona-maatregelen: afstand houden, mondmasker dragen waar “nog nodig”,
binnen in huis ventileren. Al is de boodschap niet helemaal duidelijk, want die
verdrinkt in de belachelijke context. Als er iets is wat die spotjes bij mij
bereiken, dan is het wel een héél sterke neiging om “Foert” te zeggen tegen onze federale regering en haar richtlijnen!
Wie de spotjes niet kent,
en er graag wil van genieten, dit zijn ze:
https://health-rack.s3.eu-west-1.amazonaws.com/assets/downloads/Spot_vogelpik.wav
https://health-rack.s3.eu-west-1.amazonaws.com/assets/downloads/Spot_kermis.wav
Maar al bij al: die
spotjes zijn wel helemaal in lijn met de Corona-communicatie die we van bij het
begin over ons heen gekregen hebben. Al van bij het begin van de pandemie heeft
de regering, geholpen door de media, ons behandeld als dommeriken, halve garen,
hersenloze debielen. En ze houden dat duidelijk vol tot het bittere einde.
Reacties
Een reactie posten