Overkomt het u ook soms
dat u bijna op hetzelfde moment, als bij toeval, een aantal nieuws-artikelen
onder ogen krijgt, waarbij u denkt: “Dit
kan géén toeval zijn dat ik die dingen tegelijk te lezen krijg!” Er moet
ergens een “hoger wezen” zijn dat
zoiets regelt, alléén om ons erop te wijzen hoe absurd sommige dingen wel zijn.
Hoe onuitstaanbaar dom de mensen kunnen zijn. Hoe we er elke keer opnieuw in
slagen om niet te leren uit onze
fouten. Hoe groot ons gebrek aan “rechtlijnigheid”
wel is.
Op 12 oktober was hét
belangrijkste nieuws het begin van het proces tegen de studentenclub “Reuzegom” omwille van de fataal
afgelopen doop van aspirant-lid Sanda Dia.
Zonder ook maar iets te willen af doen aan de vreselijke schuld die de leiders
van die studentenclub, en van het “doopritueel”
ontegensprekelijk treft, blijf ik toch met de vraag zitten: “Waarom heeft die jongen dat toegelaten?
Waarom heeft hij het zó ver laten komen?” Hij had toch, lang voor het te
laat was, “Nee” kunnen geroepen
hebben? “Ik doe hier niet meer aan mee!”
Maar hij heeft alles lijdzaam ondergaan, tot het te laat was. Het antwoord op
die vraag heeft vermoedelijk alles met “macht”
te maken: de praeses en/of vice-praeses van zo’n studentenclub heeft, zéker
bij het doopritueel, een enorme “machtspositie”:
zij kunnen de jonge student bij manier van spreken “maken of breken”. En als je daar als groentje tegenin zou durven
gaan, of zou weigeren om het doopritueel te ondergaan, dan ben je vermoedelijk
voor de rest van je studententijd een “outcast”.
Voorgoed uitgesloten. En hoe mooi de studentenclubs het ook willen voorstellen,
dát is waar de studentendoop om draait: de machtswellust van de “doopmeesters”. De fans van
studentenverenigingen zullen mij nu wel vervloeken, maar in mijn ogen is zo’n
doopritueel gewoon een soort wreedaardige “SM”-sessie.
Een sadistische vernedering van jongens en meisjes die zich laten behandelen
zoals ze zich in het gewone leven nooit vrijwillig zouden laten behandelen.
Daarom mogen ze voor mijn
part alle studentendopen afschaffen en verbieden. Liever vandaag dan morgen!
Maar blijkbaar kan dat niet zomaar, blijkbaar is daar nog te veel weerstand
tegen. Jammer. Maar gelukkig wordt de “schachtenverkoop”
dan wel al aan verschillende universiteiten verboden. Zo viel op 13 en 15
oktober te lezen. Dat is toch al iets. Die “schachtenverkoop” is een onbegrijpelijk anachronisme dat veel
studentenclubs toch absoluut in ere willen houden. En dan spreken we over
diezelfde studenten die zich aansluiten bij “woke-bewegingen” en fel van leer trekken tegen alle vormen van
(vermeende) vernederingen. Een “schachtenverkoop”
is een moderne vorm van slavernij, maar vooral, opnieuw, een spelletje van machtswellust: je “koopt” een schacht en mag die dan ongeveer alles laten doen wat in
je op komt.
Maar de
studentenverenigingen zijn zich blijkbaar van geen kwaad bewust: het is “een eeuwenoude traditie”… (En dan is het
automatisch okee?) Maar vooral: ze presenteren zich als volwassen en redelijke
mensen. “We overtreden geen regels” zeggen
ze.
Juist ja. En op 16
oktober was er dan een artikel over een studentendoop aan de ULB waarbij de
schachten naakt, buiten op de campus, seksscènes moesten nabootsen. Wat
bovendien achteraf op de sociale media te zien was. Over totale vernedering gesproken!
Maar geen enkele van die jongens of meisjes heeft een klacht ingediend bij de
politie, en dus zullen er ook geen juridische sancties volgen voor de overtreders.
En waarom heeft niemand klacht neergelegd? Uit angst om uitgesloten te worden.
Omdat de macht van de verantwoordelijken te groot is, en niemand er tegenin
durft te gaan.
Zoals gezegd: het hele “doop”-gebeuren draait om macht. Perverse
machtswellust.
En dan is het toeval dat
net in diezelfde week het proces tegen Bart
De Pauw gestart is.
Daarbij draait het al
lang niet meer om die puberale sms’jes die hij gestuurd heeft, maar wel om het
feit dat hij van “zijn macht”
misbruik zou gemaakt hebben, waardoor de betrokken vrouwen geen “Nee” durfden of konden zeggen. Zelfs
niet toen het hen écht wel te veel werd. Want ja: als ze “Nee” gezegd hadden, hadden ze misschien een rol of een grote kans
misgelopen. Waarmee de vrouwen dus eigenlijk toegeven dat ze het spelletje (tegen
heug en meug) meegespeeld hebben zolang ze er zelf ook voordeel bij konden halen.
Net als Rani De Coninck ga ik mij niet
uitspreken over de schuld of onschuld van Bart
De Pauw. Maar het is wel opvallend dat alle verklaringen van de betrokken
vrouwen héél gelijklopend zijn beginnen klinken na onderling overleg met
advocaat Christine Mussche, terwijl
van een aantal van hen de oorspronkelijke verklaringen héél anders en véél
minder dramatisch hadden geklonken. Ik kan me dus niet van de indruk ontdoen
dat mevrouw Mussche een aantal van
die jonge vrouwen “omgepraat” (of
gemanipuleerd) heeft om te zeggen wat best in haar kraam paste.
Het maakt trouwens niet
meer uit of Bart De pauw “schuldig”
is: door de media en de publieke opinie is hij al lang veroordeeld.
Omdat hij “misbruik heeft gemaakt van zijn
machtspositie”.
Maar die leiders van
studentenclubs, die elk jaar opnieuw ongestraft tientallen studenten vernederen
en sadistisch bejegenen, die mogen wél van hun machtspositie misbruik maken?
Erg “rechtlijnig” zijn we niet in
onze oordelen.
Reacties
Een reactie posten