Dat ik me groen en blauw
erger aan de sensatiezucht van (onder andere) VRT-NWS, dat zal de trouwe lezer
van mijn blog ondertussen al wel begrepen hebben. Op 15 september was het
alweer prijs. Een artikel met als titel: “Meer
sterke drank en minder beha’s: hier gaven we ons geld aan uit tijdens het
coronajaar 2020.”
“Meer sterke drank” en “Minder
beha’s”. Serieus?
Was dat écht wat we moet concluderen
uit de gegevens van Statbel (het
Belgisch Bureau voor Statistiek)? Nee, natuurlijk niet. Het blijkt ook uit de
inhoud van het artikel dat dit niet
de meest opvallende trends zijn. Maar toch vond de redactie van VRT-NWS het
blijkbaar een goed idee om dat in de titel te vermelden. “Sex and drugs and rock’n roll”… dat verkoopt altijd, hee. Daarmee
lok je elke lezer naar je artikel. En al zéker als je er bovendien een foto van
een lingeriewinkel bij plaatst. Ook al was die foto hier totaal irrelevant.
Wat valt er dan écht te
ontdekken in de gegevens van Statbel over ons “bestedingspatroon” in 2020, en wat staat er dan ook werkelijk in
het artikel?
In de allereerste plaats
dat de woonkosten, die het grootste
deel (30%) van ons budget opslorpen, héél sterk gestegen zijn, vergeleken met
twee jaar eerder. Het gaat om een stijging van 4,7% op twee jaar tijd, dat is
drie keer zo veel als de stijging van onze lonen. Als de auteurs van het
artikel écht met een spectaculaire “kop”
hadden willen uitpakken die de essentie van het artikel zou samenvatten, dan
hadden ze daar iets kunnen over gezegd hebben. Die enorme stijging, die vooral
voor de minder fortuinlijke Belgen een zware aderlating betekent, is dan nog
een onderschatting. Want het effect van de stijgende energieprijzen zit daar
nog niet eens in verrekend. Een schatting van Test-Aankoop leert dat de kost
voor “wonen” vermoedelijk zelfs vijf
keer sneller is gestegen dan de inflatie, en dus dan ons inkomen. Comfortabel
wonen wordt stilaan een privilege voor wie goed zijn of haar boterham verdient.
De uitgaven voor voeding
zijn ook heel hard gestegen. Door de stijgende voedselprijzen, maar wellicht
vooral omdat we verplicht waren om méér thuis te eten. Aangezien we minder op
restaurant konden gaan. Alles samen compenseert het ene het andere ongeveer,
vermoed ik. Erg spectaculair zijn die conclusies dus niet.
Dat de uitgaven voor
alcoholische dranken heel sterk gestegen zijn in de corona-jaren, heeft
grotendeels dezelfde achterliggende oorzaak: de mensen mochten niet op café
gaan, en consumeerden hun dagelijkse portie alcohol dan maar thuis. Misschien
nét nog iets meer dan anders, omdat ze thuis opgesloten waren door die lockdown
en zelfs om te werken het huis niet meer uit mochten. Maar om nu te concluderen
dat we met z’n allen ons geld vooral uitgegeven hebben aan “meer sterke drank”, dat slaat nergens
op: aan het thuisverbruik van alcohol hebben we zowat 10% méér uitgegeven dan
twee jaar eerder. Aangezien het alcoholgebruik op café zo goed als helemaal was
weggevallen, is dat niet eens zó spectaculair.
“Heel opvallend” is het volgens de auteurs dat we veel minder hebben
uitgegeven aan kledij: gemiddeld zowat 30% minder dan in het vorige rapport van
Statbel. Ook dat is niet bepaald verrassend: we zaten met z’n allen toch voor
het grootste deel thuis, ook om te werken, en hadden dus minder nood aan een
nieuwe outfit af en toe. De kledingwinkels waren trouwens bijna de hele tijd
dicht, dus gaan shoppen zat er ook al niet in. En ja, die dalende trend was er inderdaad
ook voor beha’s: vrouwen hebben in die corona-jaren tot 22% minder uitgegeven
aan beha’s. Wat, terloops, dus onder
het globale cijfer voor kledij lag. Als men in de kop van het artikel een
specifiek item had willen vermelden, dan waren de beha’s in elk geval, volgens
de gegevens, niet de meest sprekende
keuze.
Het artikel vermeldt nog
enkele flagrante resultaten uit de rapporten van Statbel, al waren die allemaal
vrij voorspelbaar. Dat we minder hebben uitgegeven aan vakanties: we mochten
niet op vakantie gaan. Dat we minder aan onze auto’s hebben uitgegeven: die
stonden een groot deel van de tijd werkloos op de oprit of in onze garage. Dat
we meer hebben uitgegeven aan huisraad en aan comfort binnenshuis, is ook
volkomen logisch.
Kort samengevat: de meest
spectaculaire conclusie uit het rapport is wel de forse stijging van de
woonkost, die trouwens sowieso al de grootste slokop van ons budget uit maakt.
Dan zou ik verwacht hebben dat de lezer dat ook in de headline van het artikel
zou gezien hebben.
Dat de redactie van
VRT-NWS er toch voor gekozen heeft om het over de uitgaven voor beha’s te
hebben, zegt méér over die redactie dan over de werkelijke impact van corona. Of
misschien zegt het vooral iets over ons? Met een headline over de woonkost die
voor veel mensen niet meer betaalbaar is, hadden de meesten het artikel
misschien nooit gelezen. Maar een artikel over beha’s, dat wil iedereen wel
nader bekijken…
Reacties
Een reactie posten