Woke Tirannie
Zal ik mijn hart nog eens luchten omtrent de “Woke”-beweging?
Wat ik totaal niet kan begrijpen, is de macht van de “Woke-community” op onze (politiek correcte) politici en op de media. En zélfs op de grote commerciële ondernemingen, genre bol.com. Dat soort macht en impact kan je alléén verkrijgen als je daar héél veel financiële middelen kan tegenaan gooien. Waarmee de hele “woke”-beweging in mijn ogen bijzonder verdacht geworden is. Als ze over ruime financiële middelen beschikken, dan is het omdat ze gesteund of gesponsord worden door machtige en rijke personen of instellingen. Die zoiets niet uit menslievendheid doen, maar wel omdat ze er een (verborgen) agenda mee hebben. Mijn conclusie is dat de “woke”-beweging ofwel gebruikt wordt door mensen of instellingen met onfrisse bedoelingen, ofwel zélf onfrisse bedoelingen heeft.
Dat ze ontzettend veel macht en invloed hebben, is al gebleken uit de censuur die ze weten af te dwingen. Van films of tv-series waar op zich niets racistisch of discriminerend aan is, maar waar zij wel een racistische boodschap aan willen linken.
Ik weet niet of u “The Dixie Chicks” kent? Vermoedelijk niet, want ook al zijn ze in Amerika ontzettend populair, bij ons in Europa zijn ze nooit doorgebroken. Het is een soort “countryrock” meidengroep, met een heel aparte sound. In het jaar 2003 zijn ze heel even een “hot topic” geweest wegens hun uitgesproken standpunten tegenover de plannen van George W. Bush om Irak binnen te vallen onder het mom van een zoektocht naar kernwapens (die er niet waren). Omwille van hun “anti-Republikeinse” uitspraken werden toen een hoop van hun concerten plots geannuleerd, zeker in het Zuiden van de USA, en ze werden bij veel nationale radiozenders uit de ether geweerd.
(Tot zover de illusie dat er geen censuur bestaat in een democratisch land.)
Bij mij hebben ze daarmee heel veel sympathie gewonnen, en uit nieuwsgierigheid heb ik hun muziek leren kennen. En waarderen. Maar als ik u nu op het idee zou gebracht hebben om ook eens naar iets van hun repertoire op zoek te gaan, vergeet het maar: ze bestaan niet meer. Of liever: ze bestaan wél nog, maar ze heten niet meer “The Dixie Chicks”. Ze heten sinds 2020: “The Chicks”. Want voor de “woke”-gemeenschap was die verwijzing naar “dixie” in de groepsnaam écht niet acceptabel. Het woord “dixie” kan immers, voor wie dat persé wil, verwijzen naar de “Geconfedereerde Staten van Amerika”, die zich indertijd vóór de slavernij hadden uitgesproken bij de Amerikaanse burgeroorlog. Dixie verwijst eigenlijk gewoon naar de Zuidelijke Staten van de USA, en de meiden zijn van die streek afkomstig. Vandaar hun naam. Daar zat geen enkele racistische of beledigende bedoeling achter. Verre van, want de groep had een uitgesproken “progressief” profiel. Maar de “wokers” waren blijkbaar onverbiddelijk, en machtig genoeg om hun slag thuis te halen.
De groep “Lady Antebellum” is in Europa iets beter gekend, omwille van hun grootste hit: “Need you now”, in 2010. Het is een groep die zowel in de country- als in de rock-hitlijsten elke keer opnieuw hoge toppen heeft gescoord in de USA.
Geheel terloops… Je moet maar eens foto’s opzoeken van Hillary Scott, de zangeres van de groep “Lady A”. Dan valt vooral het “jojo-gehalte” van haar figuur op. Het is een heel knappe vrouw, maar vermoedelijk met enige aanleg tot molligheid, en dus constant in een gevecht met haar gewicht. Dat doet mij vermoeden dat ze in haar jeugd of jonge jaren zwaar gepest geweest is met haar volslanke aard. En daarbij maak ik me deze bedenking: de “wokers” nemen het zogezegd op voor alle “minderheden die gediscrimineerd werden”. Vreemd dat ik nog nooit gehoord heb van “woker”-initiatieven om op te komen voor mannen en vrouwen die niet beantwoorden aan “het schoonheidsideaal” van anorexia-modellen?
Reacties
Een reactie posten