Acid
Ik heb vorig jaar al de bedenking gemaakt dat de “spoeling” wel erg dun aan het worden is in de zoektocht naar kandidaten voor “De Slimste Mens”. (Zie het stukje van 21 oktober 2020 in mijn oude blog https://www.bloggen.be/andershandig/ .) Meer en meer worden zelfs complete onbenullen uitgenodigd als kandidaat. En dit jaar is het precies nóg erger dan bij het vorige seizoen.
Het toppunt van wansmakelijkheid was wel het optreden van YouTube ster “Acid”. De man heeft zero verdiensten en zero talenten, maar hij is blijkbaar wel gigantisch populair bij de YouTube-verslaafden. Hoe populair YouTube-filmpjes ook mogen zijn, ze zijn inhoudsloos en hersenloos. Dichteres Delphine Lecompte heeft het begin november in Humo zo verwoord: “Waar ik evenwel mijn pap niet mee kan koelen, is met zinloze zielloze bagger en stompzinnige virale dansjes op de sociale media. Alle sociale media? Ja! Tegenover het afschuwelijke lelijke schreeuwerige fenomeen van piepjonge mensen zonder aanwijsbare talenten die onzin uitkramen in hun slaapkamer en daar YouTube-filmpjes van maken, sta ik eerlijk gezegd sceptisch en huiverachtig.”
Dat hij in de show helemaal opgehemeld werd en ongegeneerd reclame mocht maken voor zijn eigen YouTube kanaal, is des te meer stuitend als je bedenkt dat de man er in het geheel niet voor terugschrikt om de sociale media te vergiftigen omwille van zijn eigendunk en egotripperij. Het Engelse woord “acid” betekent trouwens zoiets als “bijtend zuur”. Zwavelzuur, of salpeterzuur, of iets in die aard, wat dwars door je kleren brandt en wat je levenslang kan verminken als je dat in je gezicht gegooid krijgt. En daarom is “Acid” eigenlijk de perfecte omschrijving van de man.
De man heeft zowaar zelfs twee afleveringen van “De Slimste Mens” gewonnen. Dat zegt, jammer genoeg, meer over het niveau van het programma dan over de intellectuele capaciteiten van de YouTuber. Het is duidelijk dat de moeilijkheidsgraad van de quizvragen (noodgedwongen) aangepast wordt aan het intelligentiequotiënt van de kandidaten. En als de vragen zich situeren in de sfeer van de kleuterklas, dan is het logisch dat een kleuter wint.
Maar het is goed voor de kijkcijfers, en dus voor de reclame-inkomsten. En dáár gaat het tenslotte allemaal om…
Reacties
Een reactie posten