Ik ben klant bij een bank
met 95% tevreden klanten. En ik ben best wel fier op die hoge
tevredenheidsscore. Omdat ik er, althans toch voor een klein deeltje, toe heb
bijgedragen. De bank heeft mij daarvoor ook af en toe haar dank en waardering
getoond. Al is dat wel al héél lang geleden. Nog in de tijd dat de bank een
heel andere naam had. In de tijd ook dat de werknemers belangrijker waren dan
de winst…
Ik heb bijvoorbeeld een
paar keer een “incentive” gekregen:
ik mocht iets nuttigs kopen op kosten van de bank. Zo hebben wij eens bij Ikea
een nieuwe keukentafel plus stoelen gekocht, met dank aan mijn gulle werkgever.
En ik heb me op die manier ook een mooie stereo-installatie (met platenspeler
en tuner en cassetterecorder) kunnen aanschaffen. Lang geleden, toen die dingen
nog enig nut hadden.
Ik heb ook eens als
beloning 2000 “Aandelenopties”
gekregen. Wat écht wel een ferme premie was. Met die Opties kon ik 2000 aandelen van de bank (die toen alweer anders
heette) kopen tegen een vooraf bepaalde, vrij lage prijs en die dan later met
veel winst weer verkopen als mij dat goed uit kwam. Jammer genoeg kon ik, door
legale beperkingen, die “Optie” pas
na minimum vijf jaar “uitoefenen”: ik
mocht de aandelen pas na vijf jaar weer verkopen. Tegen dan was de bank helaas
overkop gegaan en de aandelen waren niets meer waard. Mijn “Opties” dus ook niet. Mijn mooie “beloning” was helemaal met de wind
verzwonden.
Later, toen de bank al
haar huidige naam gevonden had, heb ik nog een keer een speciale “variabele verloning” gekregen als
waardering voor mijn “uitzonderlijke
verdiensten”. Jammer genoeg zaten daar allerlei beperkingen op, en
afhoudingen, en weet-ik-veel wat voor kronkels nog. Resultaat van alle
boekhoudkundige finesses: ik heb er 0,10
euro aan over gehouden… Maar het is de intentie die telt, niet?
Ik ben eigenlijk ook wel
een “tevreden klant”. Zeker bij de
mogelijkheden die mijn bank mij biedt om alle verrichtingen digitaal en mobiel
uit te voeren. Okee, ik kan dan wel geen voetbalverslagen bekijken via mijn
bank-applicatie, maar ik kan er wel mijn dienstencheques mee bestellen of
een klusjesman zoeken. Geen idee wat een bank daarmee te maken heeft, maar
goed: het zal wel handig en nuttig zijn, zeker?
Ik vermoed nu wel dat
mensen die niet zo “digitaal”
onderlegd zijn, en/of die geen smartphone of tablet of pc hebben, nét iets
minder “tevreden” zullen zijn, want
zij blijven (letterlijk en figuurlijk) in de kou staan. Maar ja, dat is “de vooruitgang”, hee. En dat soort
klanten telt sowieso al lang niet meer mee voor een bank die winst wil maken.
Iets minder gelukkig ben
ik wel met de service die ik van mijn bank gekregen heb bij de afhandeling van
een probleem dat ik gemeld had, met mijn kredietkaart.
Ik gebruik mijn
kredietkaart niet zo veel. De meeste van mijn grotere aankopen doe ik liefst
online. En als het enigszins mogelijk is, dan betaal ik via PayPal: supergemakkelijk. Als ik in een
fysieke winkel kom, dan gebruik ik mijn kredietkaart alléén als het te betalen
bedrag aan de hoge kant is. Zoals onlangs bij de aankoop van een nieuwe
wasmachine. (Nadat de vorige het begeven had. Véél te vroeg, maar dat gaat nu
eenmaal zo met de recente elektrische of elektronische toestellen.) Ik wou ook
die keer met mijn kredietkaart betalen. Maar dat viel tegen: om één of andere
reden gaf de betaalterminal een fout. Ik heb er eerst niet al te lang bij stil
gestaan en heb dan maar met mijn debetkaart betaald. Maar een tijdje later was
het weer mis toen ik een peperdure tankbeurt wilde afrekenen. En helemaal
alarmerend werd het toen ik thuis een aankoop bij bol.com wilde afronden met mijn kredietkaart: ook dat liep opeens
fout.
Waarop ik op de website
van de bank gaan kijken ben, en ja: ik kan online mijn kredietkaart laten
vervangen. Ik dus aan de slag om de gepaste codes en keuzes in te tikken. En
toen kwam de vraag of ik mijn kredietkaart wilde vervangen door eentje van
hetzelfde type, dan wel of ik een ander type kredietkaart wenste? Tja: ik wou
mijn kapotte kaart gewoon laten vervangen. Dus ja: een nieuwe kaart van
hetzelfde type natuurlijk. Het antwoord van de bank-toepassing was enigszins
verrassend: “Aangezien u uw kaart wil
vervangen door een andere kaart van hetzelfde type, gebeurt er niets.”
Hee??? Dan maar de “Chat”-functie gebruikt. Dat is een soort
“intelligente robot”, die reageert op
de vragen die je intikt. Ik heb dus in detail mijn probleem uitgelegd. Waarna
de “chat-bot” mij bevestiging vroeg
of mijn probleem wel degelijk is dat mijn kaart niet meer werkt en dat ik
daarom een nieuwe kaart wil? Dat had de robot goed begrepen. Het is dan ook een
héél intelligent systeem, hee! Ik heb dat bevestigd, waarop de “chat-bot” mij een oplossing kon
voorstellen: hij liet mij weten dat ik via de site een vervanging van mijn
kredietkaart kan aanvragen… Ik was weer terug bij af.
Fantastisch toch, niet,
die systemen met “artificiële
intelligentie”?
Op dat moment
behoorde ik wel tot die 5% “anderen”.
Reacties
Een reactie posten