Ik ben al dikwijls “averechts” geweest in deze blog, maar
waarschijnlijk nog nooit zó averechts als nu. In de bikkelharde strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen, in de Formule 1, zijn er in België en Nederland
samen vermoedelijk ongeveer 15 miljoen fans van Verstappen, en één fan van
Hamilton: ik.
Al is “fan” niet het juiste woord. Ik ben
sowieso geen fan van autoracen in het algemeen. Het is een verkwistende en
decadente sport. De kosten die nodig zijn voor de bouw van die Formule 1 bolides,
het gigantische brandstofverbruik bij elke wedstrijd (en alle bijhorende
oefensessies), de immense kosten om het hele circus om de week of om de twee
weken naar een ander land of continent te verhuizen, … Dat is absoluut niet
meer van deze tijd, dat is zonder meer onbetamelijk en onfatsoenlijk. Dat is op
geen enkele manier goed te praten. Ik heb het ook helemaal niet begrepen op die
Formule 1 “coureurs”. Het zijn, bijna
zonder uitzondering, verwende sporters die véél te veel geld verdienen en zich
daar niet voor schamen. Ze wonen trouwens bijna allemaal in Monaco, zodat de
fiscus met zijn grijperige vingers van hun verworven rijkdom af moet blijven.
Voor Lewis Hamilton heb
ik desondanks nog enige sympathie. Niet alléén omdat die een toonbeeld is van
de “British gentleman”, maar ook en
vooral omdat de man oog heeft voor de rest van de wereld. Hij toont engagement,
en hij komt bijvoorbeeld heel sterk op tegen alle vormen van discriminatie. Het
is niet de typische sportman voor wie er buiten de sport geen andere wereld
bestaat. Voor Max Verstappen kan ik daarentegen weinig sympathie opbrengen, al
was het maar om zijn agressieve rijstijl: in zijn overwinningsdrang deinst hij
er zelfs niet voor terug om een ander van de baan te rijden.
Bij de afloop van het
voorbije wereldkampioenschap Formule 1 waren er dus ongeveer 15 miljoen
dolblije en enthousiaste mensen in Nederland en België. En één iemand die toch
wel wat bedenkingen had: dat het allemaal niet bepaald “eerlijk” verlopen is.
Voor wie het niet gevolgd
zou hebben, dit is de samenvatting (of in elk geval mijn versie van de feiten).
Net voor die allerlaatste
wedstrijd van dit seizoen hadden Verstappen en Hamilton evenveel punten
verzameld, maar Verstappen had één overwinning meer behaald en was dus de
leider in het klassement. Voor Hamilton was de opdracht bij die laatste race
duidelijk: hij moest absoluut vóór Verstappen eindigen. Voor Verstappen was de
opdracht even duidelijk: hij moest dat tot elke prijs zien te vermijden. En
zijn team had daar een uitgekiend plan voor klaar: bij de laatste
kwalificatierondes reed Verstappen rond met “zachte” banden, waardoor hij véél sneller ging. Het resultaat was
als verhoopt: Verstappen mocht als eerste starten in de wedstrijd, vóór
Hamilton. Dat zat dus al goed. De keerzijde van die tactiek was wel dat die “zachte” banden veel sneller verslijten,
en dat Verstappen dus na korte tijd al andere banden zou nodig hebben. Het was
dus zaak om in het begin van de race genoeg voorsprong op Hamilton te
verzamelen om het tijdsverlies van de bandenwissel op te vangen.
Het liep helaas niet
helemaal zoals voorzien, want niet Verstappen maar wél Hamilton was het snelste
weg, en in de allereerste bocht was Hamilton al bijna voorbij Verstappen. Die
daar op zijn gekende manier op gereageerd heeft: hij heeft Hamilton gewoon van
de baan gedwongen. Helaas draaide ook dat verkeerd uit: want Hamilton kon even
verder toch weer het reguliere circuit op rijden… vóór Verstappen. En vanaf dat
moment werd het eigenlijk een saaie wedstrijd: hoe Max ook probeerde, hij zag
Hamilton alsmaar verder van hem weg rijden. Op dat moment was de beslissing
eigenlijk al gevallen: Hamilton zou deze race winnen, met de vingers in de
neus.
En toen opeens, op vijf
of zes ronden van het einde besloot één van de figuranten om zijn bolide tegen
een muur te parkeren. Gevolg: de wedstrijd moest alsnog geneutraliseerd worden,
de “safety car” kwam op het circuit
en iedereen moest daar braaf achter blijven. Voor Verstappen was die
tussenkomst van de “safety car” een
geschenk uit de hemel, want bij de herstart zou zijn achterstand van zowat 10
seconden, die hij nooit meer had kunnen goedmaken, gewoon weg zijn. Hij zou
opeens toch weer vlak achter Hamilton aan zitten, iets wat hem anders nooit
gelukt was.
Max heeft van de gelegenheid
geprofiteerd om toch weer andere, snellere, banden te laten opleggen. Probleem
hierbij was wel dat hij tijdens die interventie al door een vijftal gedubbelde
bolides voorbij gestoken was eer hij het circuit weer kwam opgereden. Zijn
plannetje om met zijn snellere banden in de laatste rondes toch nog Hamilton te
pakken te nemen, viel daarmee in duigen, want hij zou zich eerst voorbij die
vijf anderen moeten wringen. Maar toen kwam de wedstrijdleiding met een idee:
die vijf auto’s tussen Hamilton en Verstappen werden vooruit gestuurd, voorbij
de “safety car”. En toen zat
Verstappen opeens wél comfortabel in het spoor van Hamilton. Met véél snellere
en verse banden, terwijl die van Hamilton tot op de draad versleten waren.
Het resultaat is
genoegzaam gekend: Mad Max kon zonder
al te veel moeite voorbij Hamilton raken en hij werd wereldkampioen. Tot
intense vreugde van die 15 miljoen fans. Dat de zaken niet bepaald eerlijk en
correct verlopen zijn, daar staat verder niemand bij stil. Blijkbaar behoort
dat soort beslissingen tot de “finesses”
van de sport.
Weet je wat? Het kan mij
eigenlijk niet zo veel schelen wie van beiden wereldkampioen geworden is in die
verspillende en decadente sport.
Maar ik kan heel slecht
om met bedrog en valsspelerij.
Reacties
Een reactie posten