Boerenbedrog

Onder druk van het groeiend “klimaat-bewustzijn”, is de verkoop van elektrische auto’s vorig jaar spectaculair gestegen. De mensen willen écht hun bijdrage leveren tot een vermindering van de CO2-emissie, en kiezen dus massaal voor een “duurzame” auto. Omdat de prijs van volledig elektrische auto’s nog altijd het budget van de meesten onder ons ver te boven gaat, kiezen de kandidaat-kopers in veel gevallen voor een “plug-in hybride”: auto’s met een benzine- of dieselmotor maar ook met een kleine oplaadbare batterij die toelaat om misschien 100 kilometer elektrisch te rijden. Zo’n “hybride” wagen kost nog altijd véél meer dan een klassiek model met een verbrandingsmotor, maar we houden er een goed gevoel aan over als we onze kostbare spaarcentjes besteed hebben “aan het klimaat”. Ook al is de auto niet volledig elektrisch, hij is toch “duurzaam”, volgens de verkopers en constructeurs, want hij stoot héél weinig CO2 uit. En ook het brandstofverbruik zou, zo wordt ons beloofd, spectaculair véél lager zijn dan bij een verbrandingsmotor: hooguit 1,5 tot 2,5 liter per 100 km.

Maar nu is er een Zwitserse studie die één en ander toch relativeert. Uit die studie blijkt namelijk dat een “plug-in hybride” tot 230% méér verbruikt dan door de autoproducenten aangegeven wordt. Het verbruik aan klassieke brandstof zou tussen 4 en 7 liter per 100 km bedragen. Wat eigenlijk niet beter is dan een gewone dieselauto; wel integendeel. Dat ligt vér boven die beloofde spaarzaamheid van 1,5 à 2,5 liter.

Toegegeven: de situatie in Zwitserland is niet helemaal te vergelijken met de omstandigheden hier in België. De wegen zijn daar niet bepaald vlak, wat bijzonder belastend is voor de batterij. En het klimaat is ook niet echt vriendelijk voor de levensduur van batterijen. Bij ons speelt dat wel iets minder. Maar de conclusie is wel universeel: het beloofde minieme verbruik, de klimaatvriendelijkheid van die hybride auto’s is een fabeltje. Boerenbedrog.
Erg verwonderlijk is dat natuurlijk niet: de voorziene batterij is meestal piepklein, en heeft een bereik van hooguit 100 kilometer, zodat je al heel gauw op de verbrandingsmotor terugvalt. Dat is een beetje als een elektrische fiets waarvan de batterij na 5 kilometer al leeg is en je vanaf dan zelf moet gaan trappen, wat dan ook nog eens dubbel zo lastig is wegens het bijkomend gewicht van die batterij en motor. Voor plug-in hybrides geldt dat nadeel evengoed. Door de bijkomende elektrische aandrijving is zo’n auto een stuk zwaarder, en uiteraard ligt het verbruik van de brandstofmotor dan hoger.

Wie dus een hybride auto maakt en verkoopt met het argument dat die klimaat- en milieuvriendelijk is, die liegt. Zonder meer. En wie zo’n hybride wagen koopt en duur betaalt, die is opgelicht en bedrogen. Het is vreemd dat daar niet tegen opgetreden wordt, dat dit bedrog niet aan de kaak gesteld wordt. Ik vermoed dat de belangen die hier spelen, te groot zijn om tegen die farce in te gaan.

We spreken natuurlijk over een gigantische potentiële markt. In meer en meer steden en regio’s worden niet-elektrische auto’s niet meer toegelaten, en bijgevolg worden de mensen zo goed als gedwongen om over te stappen naar een elektrische exemplaar. En dan is een hybride auto dikwijls de enige betaalbare oplossing. Dat zien we ook aan de groei van het “elektrisch” wagenpark: in ons land was in 2021 al 23,5% van de nieuwe auto’s elektrisch, zij het dat het marktaandeel van de “geheel elektrische” auto’s beperkt bleef tot 5,9%.

Of hoe de industrie elke keer nieuwe argumenten verzint om de mensen zo veel mogelijk geld af te troggelen. Mét de expliciete steun van de politici die “met het klimaat begaan zijn”, en die het talent hebben om blind te blijven voor de realiteit als die hen tegenspreekt.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welcome Home

School

Diagnose