"De" Waarheid

Vervolg…

Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen het dikwijls totaal oneens zijn met wat ik in mijn blog neerschrijf. Zéker als het over Corona gaat. En dat is okee voor mij. Niet iedereen hoeft mij gelijk te geven. Ik heb helemaal niet de pretentie “de waarheid” in pacht te hebben.

Als ik de politici en de media, die de vaccinatiecampagne verdedigen als zou dat “de enige weg uit de pandemie zijn”, vergelijk met de aanhangers van Donald Trump die blijven volhouden dat Trump eigenlijk de verkiezingen in 2020 gewonnen heeft, dan kan ik me voorstellen dat velen eerder van het omgekeerde overtuigd zijn. Velen zijn er zéker van dat het nét de tegenstanders van de vaccins zijn die leugens verspreiden en fake-argumenten gebruiken om de vaccinatiecampagnes te ondermijnen. Ik blijf bij mijn standpunt, maar ik moet accepteren dat iemand anders er anders over denkt.

Die tegengestelde standpunten zien we bijvoorbeeld ook bij de spanningen tussen Rusland en de NAVO als het over Oekraïne gaat. Wij in het Westen vinden dat de Russen ongegronde eisen stellen als ze willen dat Oekraïne nooit lid mag worden van de NAVO, en dat hun perceptie van de relatie tussen Rusland en het Westers bondgenootschap nog gebaseerd is op de achterhaalde ideeën van 60 of 70 jaar geleden: de “Koude Oorlog”. Het Westen is niet dé vijand voor Rusland, en Rusland is niet dé vijand voor Europa. We hebben allemaal dezelfde vijand: het wereldwijd oprukkende extremisme. Maar in Rusland zijn ze hoogstwaarschijnlijk overtuigd van hun gelijk, en zien ze een mogelijke uitbreiding van de NAVO wél als een reële dreiging. Het zou kunnen.

Waarmee ik eigenlijk wil zeggen: “Er bestaat niet zoiets als ‘dé’ waarheid.” Ik heb “mijn waarheid”, en een ander heeft “zijn/haar waarheid”.

Als ik “de waarheid” zou moeten definiëren, dan zou ik zeggen: “De waarheid, dat is dát wat je zelf met en hart en ziel gelooft. Datgene waar je zelf heilig van overtuigd bent, dat is jouw waarheid.” En die hoeft niet voor iedereen dezelfde te zijn.
Om het met een simpel (of simplistisch) voorbeeld uit te leggen: check maar eens bij een kleurenblinde. Iets wat ik “groen” noem, zal voor een kleurenblinde “grijs” zijn. Dan kan ik wel beweren dat “de waarheid” is dat het voorwerp “groen” is, voor een kleurenblinde is dat niet “de waarheid”. Voor hem/haar is het “grijs”. Daar valt dan ook niets tegenin te brengen. Er zijn geen “argumenten” om de ene waarheid boven de andere te verkiezen.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor onze ideeën en denkbeelden en overtuigingen. Mijn overtuigingen zijn “mijn waarheid”, en dat kan/mag niemand betwisten. Net zomin als ik “de waarheid” van een ander mag betwisten. (Tenzij die opzettelijk liegt, natuurlijk. Als iemand door het rood licht zou rijden en dat achteraf pertinent ontkent, dan is dat wél een onwaarheid, een leugen.)

Het punt is dat de wereld een véél mooiere plek zou zijn als we allemaal zouden leren accepteren dat onze eigen “waarheid” niet noodzakelijk de “enige” waarheid is. De wereld zou een stuk vreedzamer zijn als we zouden afstappen van ons eigen “grote gelijk”, als we zouden leren open staan voor de mening en overtuiging van anderen. (Zoals de "Blinde Broers" in mijn verhaaltje.) Dat is trouwens net het tegenovergestelde van het fanatiek extremisme dat de wereld bedreigt.

Kortom: als ik (en velen met mij) overtuigd ben dat het geen enkele zin heeft om de vaccinatie tegen Corona te gaan verplichten, dan zou iedereen dat standpunt moeten accepteren. Ook al denkt men er helemaal anders over. En als een ander werkelijk overtuigd is dat een algemene vaccinatie echt wél de beste oplossing is, dan moet ik die mening respecteren, ook al deel ik die niet.

Wat we zeker niet mogen doen, is de ander uitschelden en uitsluiten omwille van “afwijkende” overtuigingen. En hiermee heb ik mezelf zowaar als een echte “woker” ge-out…

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy