Wij Belgen hebben niet de
allerbeste reputatie als het over “verkeersveiligheid”
gaat. De cijfers spreken ook voor zich. In 2019 zijn er in ons land bijna
38.000 verkeersongevallen gebeurd, waarbij er bijna 48.000 slachtoffers geteld
werden. Van die slachtoffers waren er 3600 zwaargewonden, en bij die ongevallen
zijn er 644 doden gevallen. (In 2020 lagen die schrikwekkende aantallen zowat
20% lager, maar dat komt door de lockdown die ons enkele maanden van de straten
heeft weg gehouden.)
Onze
ministers, die altijd héél bezorgd zijn om ons welzijn, hadden eindelijk
besloten het probleem van de verkeersveiligheid in België grondig aan te
pakken. Ze hadden daarom een commissie aangesteld die moest onderzoeken wat de
oorzaken van de verkeersonveiligheid op de Belgische wegen dan wel zouden
kunnen zijn. En die commissie heeft een aantal experten en geleerden en
statistici bij elkaar geroepen om zich over de kwestie te buigen en eventueel
de vinger op de wonde te leggen.
Na
lang beraad en vele discussies zijn de experten tot de merkwaardige
vaststelling gekomen dat onder andere het Verenigd Koninkrijk het véél beter
doet dan België, als je kijkt naar het aantal zware ongevallen en
verkeersslachtoffers. Het gemiddeld aantal verkeersdoden in de Europese Unie
lag in 2017 op 49 per miljoen inwoners; in België waren dat er 54, dat is 10%
méér dan het Europees gemiddelde. In Groot-Brittannië waren er “maar” 28.
De
meeste Europese landen doen het trouwens stukken beter dan wij; dat is ook niet
zo moeilijk. Bij de meeste landen kon niet direct iets aangewezen worden
waardoor zij zich op het gebied van verkeer van ons onderscheiden. Maar in
Groot-Brittannië was er wél iets wat de experten opgevallen is: ze rijden daar
links.
De
experten legden na enkele weken het resultaat van hun onderzoeken aan de
politici voor. Die konden dan op basis daarvan een conclusie trekken en
misschien nieuwe maatregelen treffen of richtlijnen uitvaardigen om de
dramatische situatie in België te corrigeren. En ja hoor: onze intelligente
leiders kwamen al gauw tot een besluit. De logica zelve, eigenlijk. Aangezien
ze in Engeland links rijden en veel minder verkeersslachtoffers hebben, moest
dát het antwoord zijn.
’s
Avonds was er een persconferentie om het resultaat van het Overlegcomité bekend
te maken: vanaf de eerstvolgende maandag moest er ook op onze wegen links
gereden worden.
Niemand
begreep het nut van die richtlijn, niemand zag het verband met de
verkeersveiligheid, niemand kon zich met die maatregel verzoenen. Maar de
volgende avond was er een Koninklijk Besluit om het links rijden wettelijk te
verplichten. En dus was er geen ontkomen meer aan. De verkeersdeskundigen
verklaarden dat onze wegen daar helemaal niet op voorzien waren, dat dit in
conflict zou komen met een hele hoop andere verkeersregels en wetten, en dat
dit tot chaos zou leiden. Maar onze regering hield vastberaden voet bij stuk. Want
hadden de Britse gegevens hun gelijk niet onomstotelijk aangetoond?
Het
verkeer liep de eerstvolgende week compleet vast in ons land. Wat er onder
andere toe geleid heeft dat er meer stilgestaan dan gereden werd. Zodat er
vanzelf minder zware ongelukken gebeurden. Onze regeringsleiders negeerden de
ontstane chaos en de vaststelling dat onze economie vierkant ging draaien. Want
zie: er was een spectaculaire daling van het aantal verkeersslachtoffers, er
viel die week zelfs geen enkele dode in het verkeer. Onze leiders konden zich
op de borst kloppen met hun correcte analyse en hun verstandige ingrepen. Er
waren wel een paar probleempjes geweest met ziekenwagens en dokters die niet op
tijd bij een hartpatiënt en een drenkeling waren geraakt, maar dat was “collateral
damage”.
De
chaos hield ook de volgende weken aan, en het verkeer bleef geconstipeerd. Maar
daar had de regering al gauw een “schuldige” voor gevonden: het probleem lag
uitsluitend bij een minderheid van asociale chauffeurs die hardnekkig rechts
bleven rijden!
Reacties
Een reactie posten