Keren we eerst eens terug
naar 9 november 2017.
De VRT besliste die dag
om de samenwerking met televisiemaker en -presentator Bart De Pauw na 30 jaar volledig stop te zetten. Volgens Bart De
Pauw zelf omdat er “in de nasleep van de #MeToo-affaire
meldingen zijn gekomen over mijn persoon”. Het bleek te gaan om klachten
wegens “overdreven flirterige”
sms’jes. In de argumentatie van de VRT klonk het toen: “VRT tolereert geen enkele vorm van grensoverschrijdend gedrag, op geen
enkel niveau in de organisatie en ook niet in externe producties die gelinkt
zijn aan de VRT.” En over die “flirterige”
sms’jes: “Het gaat over een patroon van
amoureuze avances die onschuldig starten, maar escaleren en overgaan in een
vorm van stalking.”
Belangrijk detail
hierbij: op dat moment was er nog geen enkele officiële aanklacht tegen Bart De
Pauw, en ook nog geen enkel sluitend bewijs van zijn “schuld”. Ongeacht of die schuld later wél zou bewezen worden, gold
op dat moment nog altijd “het vermoeden
van onschuld”, en had de VRT eigenlijk geen enkele juridische grond om die
verregaande maatregel te nemen.
Waarmee we de link kunnen
maken naar de gebeurtenissen op 13 januari 2021.
Op die dag kreeg de VRT
een deurwaarder op bezoek met een dagvaarding. Het gezin van Bart De Pauw had
namelijk van VRT een schadevergoeding van 12 miljoen euro gevraagd voor de “karaktermoord” op de persoon van Bart De
Pauw. Omdat de VRT weigerde die schadevergoeding te betalen, werd de openbare
omroep uiteindelijk door het gezin voor de rechtbank gedaagd.
De klacht van het gezin
De Pauw was in elk niet helemaal ongegrond, in het licht van de gebeurtenissen
op 9 november 2017. De VRT had Bart De Pauw toen inderdaad publiekelijk aan de
schandpaal genageld. Waarbij ze nagelaten hebben om zich eerst van de juistheid
van de feiten te verzekeren, en waarbij ze ook nagelaten hebben om Bart De Pauw
zélf toe te laten zich te verweren. In hun haast om te bewijzen dat zij de #MeToo-beweging wel degelijk ernstig
nemen, heeft de VRT een aantal elementaire rechtsregels met de voeten getreden,
en in elk geval de rechten van de “beklaagde”
geschonden. Het gevolg was inderdaad dat Bart De Pauw toen van de ene dag op de
andere een “paria” werd, een besmet
figuur waarmee niemand nog wilde te maken hebben. Op dat moment was Bart De
Pauw op professioneel vlak dood, vermoord door de VRT. En zijn gezin werd daar
in mee gesleurd. Dat zij daar een schadevergoeding voor claimen, is dus niet zó
vergezocht.
14 januari 2022.
De VRT beslist opeens om
te stoppen met het populaire quizprogramma “Twee
tot de zesde Macht”, een programma dat gemaakt wordt door het productiehuis
“Koeken Troef” van Bart De Pauw. Tot
het einde van de samenwerking, november 2017, had Bart De Pauw het programma
zelf gepresenteerd. Vanaf februari 2019 werd de quiz opnieuw uitgezonden, maar
nu gepresenteerd door Jeroen Meus. Al
was het nog altijd een productie van “Koeken
Troef”.
Waarom heeft de VRT nu
toch beslist om het programma niet meer uit te zenden, terwijl het nochtans
bijzonder populair was en een echt kijkcijferkanon op zondagavond? Volgens de
uitleg van VRT zelf: “We lanceren graag
regelmatig nieuwe programma's op zondagavond.” De VRT benadrukt in haar
mededeling expliciet dat die beslissing “niets
te maken heeft met de schadevergoeding van 12 miljoen euro die Bart De Pauw en
zijn gezin van de VRT eisen.”
Hoe hypocriet kan je
zijn? Natuurlijk heeft dit alles te
maken met die eis tot schadevergoeding, waarvoor de rechtszaak binnenkort moet
starten. Het is een kleinzielige poging tot wraakneming op Bart De Pauw en zijn
gezin.
Ik wil hier geen oordeel
vellen over de stommiteiten van Bart De Pauw; ik heb het daar eerder al over
gehad. (Zie het stukje “Twee Maten en
twee Gewichten” van 3 november 2020 in mijn oude blog: https://www.bloggen.be/andershandig/
.) Ik wil alléén de laffe hypocrisie van VRT aan de kaak stellen. Ze hebben hoe
dan ook een fout gemaakt in november 2017. Maar ze willen die fout niet
toegeven en ze willen evenmin erkennen dat ze Bart De Pauw en zijn gezin
daarmee héél veel schade berokkend hebben, financieel én emotioneel én
psychisch. Ze hebben er daarentegen voor gekozen om in de tegenaanval te gaan.
In de wetenschap dat zij als openbare instelling véél machtiger zijn dan het
gezin De Pauw.
Dat zij in deze zaak hun
machtspositie uitbuiten, is des te meer “cynisch”,
omdat de veroordeling voor Bart De Pauw er uiteindelijk vooral gekomen is met
als argumentatie dat hij zijn “machtspositie”
zou misbruikt hebben tegenover zijn “slachtoffers”.
Reacties
Een reactie posten