Tolerante Opvoeding

Ik geef toe dat ik dikwijls, en tot vervelens toe, op diezelfde nagel klop: “het moreel verval van de hedendaagse jeugd.”

Ik weet wel dat er heel veel jonge mensen rondlopen met het hart op de juiste plaats, met een edelmoedige ingesteldheid, met respect voor de menselijke waarden. Maar over hen berichten de media niet; de media berichten alléén over datgene en diegenen waar sensatie bij te rapen is. Het zou dus kunnen dat ik, zoals velen onder ons, een vertekend beeld heb van de jongeren van vandaag. Het kan natuurlijk aan mijn leeftijd liggen: als oudere mens heb ik sowieso minder begrip en geduld voor de fouten van de jongeren, hoewel ik heel zeker zelf ook fouten en stommiteiten heb begaan als tiener. Ik herinner me dat ons vader op oudere leeftijd ook heel erg streng was voor de jeugd.

Maar toch voel ik mijn hart bang ineen krimpen als ik weer eens, voor de zoveelste keer, een gruwelverhaal te horen en te lezen krijg waarbij tieners een erg bedenkelijke rol spelen. Zoals onlangs in Brugge, waar vier jongeren een man zwaar toegetakeld hebben en voor dood hebben laten liggen. De feiten hebben zich op een zaterdagnacht afgespeeld: vier tieners die, onder invloed van alcohol en/of drugs, het leuk (?) vonden om fietsers lastig te vallen, en die daarna een man in elkaar hebben geslagen die hen op hun gedrag durfde aan te spreken.

Ik heb het om te beginnen al erg moeilijk met het tijdstip van het gebeuren: zaterdagnacht of zondag in de vroege ochtend. We spreken over kinderen van 15 tot 17 jaar. Die moeten de zaterdagnacht helemaal niet op straat rondlopen. Die moeten thuis zijn, bij hun ouders, en in hun bed. Wat deden die tieners op dat moment op straat? Hoe kon het dat die ’s nachts nog rond dwaalden? Vinden de ouders van die kinderen het dan okee dat zij de zaterdagnacht op straat rondscharrelen terwijl ze in bed zouden moeten liggen? De jongste van de bende was amper vijftien jaar!
En ik heb het moeilijk met het “excuus” dat zij onder invloed van drank en/of drugs zouden gehandeld hebben. Meester Christine Mussche zou ongetwijfeld pleiten dat de jongeren “een black-out hadden door de alcohol” en “niet wisten wat ze deden”, en dat ze dus met toegeeflijkheid moeten beoordeeld worden. Maar ik vind dat alleen maar nóg meer verontrustend. Waar kwam de drank vandaan? Waar kwamen de drugs vandaan? Is het voor een vijftien- of zestienjarige dan zó gemakkelijk om aan drank en aan drugs te raken? En hoe moet dat dan later met die jongens, als ze nu al een drank- en/of drugsprobleem hebben?

Maar blijkbaar kan dat allemaal in de tolerante samenleving van tegenwoordig. Het kan blijkbaar dat kinderen ’s nachts op straat rondhangen, en het kan blijkbaar dat zij zich ruim van drank en drugs voorzien. Wat zegt dat over hun opvoeding? Dat de opvoeders, de ouders in de eerste plaats, maar ook de school, gefaald hebben. Dat de moderne opvoedingsstijl gedoemd is om te falen. En dan hebben we het niet enkel over deze vier jongens, maar over een gehele generatie die naar de “kloten” wordt geholpen door de hedendaagse opvattingen over hoe je jongeren moet opvoeden.

In de tijd toen onze ouders nog jong waren, werd een strikt “autoritaire” opvoedingsstijl gehuldigd: de kinderen moesten gewoon doen wat door hun ouders en opvoeders opgelegd werd. Zonder zich vragen te stellen, en zonder te protesteren. Ook wij werden nog grotendeels zo opgevoed, zij het minder hard en minder hardhandig. Die tijd is al lang voorbij. De moderne pedagogen pleiten voor een “democratische” opvoedingsstijl, waarbij de ouders hun regels onderbouwen met argumenten, en ze met hun kinderen “overleggen”. Helaas vraagt zo’n opvoedingsstijl heel veel tijd en energie. Tijd en energie die veel jonge ouders helemaal niet hebben. Zodat ze al heel gauw vervallen in een eerder “permissieve” opvoedingsstijl: ze geven hun kind bijna altijd zijn/haar zin, en stellen zelf heel weinig eisen. En in veel gevallen draait het zelfs uit op een “verwaarlozende” opvoedingsstijl: ze stellen helemaal geen regels meer, en het kind mag het allemaal zelf uitzoeken.

Niet alle ouders zijn zo, gelukkig maar. Maar meer en meer gaat het die richting uit omdat de ouders na de zware en veeleisende dagtaak ook nood hebben aan een beetje “Me Time” en dan blijft er voor de opvoeding van de kinderen eigenlijk geen tijd en energie meer over. Als dan bovendien ook in de scholen vooral een “tolerante” opvoedingsstijl gehanteerd wordt, waarbij het voornaamste doel is dat de kinderen zich “goed” voelen, dan loopt het helaas compleet verkeerd af.

Dan krijg je een generatie tieners die geen normbesef meer hebben, geen discipline meer, geen remmingen meer. Dan krijg je “ongelukken” zoals dit in Brugge. Eén van de vele, jammer genoeg…

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy