Tussen de vele tientallen
ongevraagde mails in mijn mailbox, vind ik er elke dag ook enkele waarbij in de
titel melding gemaakt wordt van één of andere beroemde diva of
internet-sensatie of vrouwelijke BV, die haar vele volgers nog maar eens
verbaasd heeft met een spectaculaire foto (of fotoreeks) op haar
Instagram-account. En altijd gaat het dan over foto’s van de vrouwelijke schone
in bikini of in badpak of in sexy lingerie of zelfs (half)naakt.
(Onder andere Zita.be is daarin gespecialiseerd. Dat
is de vroegere “portaal site” van
Telenet, die ondertussen overgenomen werd door “Metro”, de gratis krant die het moet hebben van advertenties, en
dus van zo veel mogelijk lezers.)
De (oppervlakkige) commentaren van de “volgers” (of “fans”) zijn dan meestal bijzonder lovend naar het schijnt: “Spectaculair!” of “Zo mooi!” of “Een echte schoonheid!” of “Wat een figuur!” en meer van dat.
Complimentjes in overvloed. Maar al even dikwijls zijn de commentaren
vlijmscherp, bijtend en soms zelfs ronduit beledigend. En dan gaat het erover dat
de dame in kwestie te oud is om zó veel bloot te geven, of dat ze te dikke
benen heeft, of een buikje, of te kleine borsten. Of dat ze te dik is… of veel
te mager. Die negatieve commentaren lokken uiteraard heel veel reacties uit.
Ook van de dames in kwestie zelf, die dan vlijmscherp uithalen naar de
criticasters.
Niet onterecht,
natuurlijk, want die commentaren staan vol van je reinste “body shaming”. En het is kleinzielig en laf om iemand aan te vallen
op haar uiterlijk. Vreemd genoeg zijn de vrouwen hierbij dikwijls nog erger en harder
dan mannen.
Alleen… als je met zo’n
foto’s gaat pronken op Instagram, dan vraag je er natuurlijk wel een beetje om.
Niet? Je zet die gewaagde of weinig verhullende foto’s op Instagram, nét met de
bedoeling er commentaar op te krijgen. Positieve en lovende commentaar, bij
voorkeur. Maar dan moet je er wel de negatieve opmerkingen bij nemen.
Waarom doen die dames dat?
Om te koketteren met hun lichaam, wellicht. (Waarbij ze van zichzelf eigenlijk,
misschien zonder het te beseffen, een “object”
maken.) Of, waarschijnlijk, vooral om aandacht te zoeken. Zo’n “gedurfde” Instagram-foto is niets anders
dan zielige aandachtzoekerij. Van vrouwen die blijkbaar het gevoel hebben dat
ze niet genoeg aandacht (meer) krijgen. En dan gaat het over alle soorten
profielen.
Ik doe een willekeurige
greep uit de meest recente berichten, om een idee te geven.
Er zijn zangeressen bij,
zoals Madonna of Lady Gaga of Nicole
Scherzinger, die vermoedelijk pas een nieuwe plaat uitgebracht hebben en die
willen promoten. Of Britney Spears,
die op die manier misschien haar herwonnen vrijheid wil exploiteren, of een
middelvinger wil uitsteken naar haar vader. Of Bebe Rexha, blijkbaar een nieuw Amerikaans zangfenomeen. Er zijn
ook dames bij die geen enkele andere verdienste hebben dan bekendheid verworven
te hebben op het Internet. Zoals de Kardashian
zusters, of Anaïs Gallagher, dochter
van ex-Oasis beroemdheid Noël Gallagher.
En uiteraard zijn er ook onze eigen vrouwelijke “bekende Vlamingen”, die geen ander talent hebben dan… “bekend” te zijn. Zoals een aantal
deelneemsters aan “Temptation Island”.
Of Lize Feryn, die dan vooral
opmerkingen krijgt dat ze “te mager”
is. Of Lesley-Ann Poppe, al dan niet
tijdens haar zwangerschap. Of Jitske Van
de Veire, “dochter van”. Of Valerie De Booser, “ex van”.
Hun aandachtzoekerij
lijkt te werken, want naar het schijnt hebben zij heel veel volgers, op Instagram en veelal ook op TikTok, en worden die foto’s heel veel
bekeken. En uiteindelijk: alle publiciteit is “goede publiciteit”, zelfs als het een hoop “bagger” is.
Maar dan vraag ik me toch
af: “Wie heeft er tijd om naar al die
foto’s te zitten (uit)kijken, elke dag?” Het lijkt me dat het wel mensen
moeten zijn die niets anders, of in elk geval niets beters, te doen hebben. Er
moeten toch meer interessante bezigheden bestaan dan te zoeken of Madonna zich misschien nog eens
halfnaakt vertoont. Of de foto’s op te zoeken van Natalia die borstvoeding geeft. Enzovoort. Als dát de hoogtepunten
van je dag zijn, dan is je leven jammer genoeg erg zielig en leeg.
Eigenlijk geldt dat
zo’n beetje voor de “social media” in
z’n geheel. Als je het grootste deel van je dagen vult met het bekijken op de
sociale media van foto’s of filmpjes of berichtjes over de “belevenissen” van beroemdheden of
social-media “sterren”, dan betekent
dat wellicht dat je zélf geen leven hebt, en dat je dan maar “uit armoe” het leven van anderen
probeert mee te “beleven”…
Reacties
Een reactie posten