In het proces rond de
dood van de jonge student Sanda Dia,
als gevolg van een compleet uit de hand gelopen “doopritueel”, ging/gaat het (tegen de wens van de ouders in) bijna
uitsluitend over de “fatale dag”
zelf. “Wat is er die dag precies gebeurd?
Wie heeft wat gedaan, of nagelaten te doen? Wie heeft allemaal schuld aan de
dood van de jongeman?”
Maar ik wil het eens over
dat fameuze “Doop-draaiboek” van de
studentenclub “Reuzegom” hebben. Om
één of andere reden wordt er nauwelijks stilgestaan bij de gruwel en wreedheid
van de doop-richtlijnen in dat Draaiboek.
Meer zelfs: als het in 2018 niet vreselijk fout was gelopen, dan zou niemand
zich over dat Draaiboek druk gemaakt
hebben, en zou Reuzegom nog altijd
studenten “dopen” op diezelfde manier,
en volgens diezelfde procedure. En dát is voor mij een ondraaglijk idee. Ware
het niet van die ene keer dat het fout gegaan is, dan zou niemand zich om dat
Draaiboek en de “doop”-activiteiten
zorgen gemaakt hebben. Terwijl dat hele gebeuren zowat het toppunt van
vernedering en ontmenselijking is. En ook effectief zo bedoeld was!
Studentenverenigingen en -clubs
willen ons altijd laten geloven dat zo’n doop iets “positiefs” is. Het versterkt de groepsgeest, helpt de jonge student
om zich te integreren in de groep. En het is ludiek bedoeld, zij het soms een
beetje “stout”.
Hebt u dat “draaiboek” gezien?
De “schachten” worden, in de aanloop tot de eigenlijke doop, eerst
stomdronken gevoerd, en naderhand blijkt het “normaal” te zijn dat er op hen geplast wordt. Ze moeten ook een
aantal opdrachten van seksuele aard uitvoeren en daar een “bewijs” van kunnen voorleggen. Wie niet meteen bereid is om alles
te doen wat hem/haar gevraagd wordt, riskeert fysieke agressie om hem/haar tot
andere gedachten te brengen. Tijdens de nachtelijke “cantus”, met (nóg meer) overvloedig alcoholgebruik, wordt alweer op
de kandidaat-leden geplast: dat is nu eenmaal “de traditie”. Bij de doop zelf moeten de kandidaat-leden in een
(zelf gegraven) put gaan zitten. Er worden emmers ijskoud water over hen
gegooid, hoewel de doop in december plaats vindt en het dus buiten bitter koud
is. Om de “schachten” te verwarmen,
wordt er (alweer) op hen geplast. Ze moeten daar allerlei vunzigheid naar
binnen werken, en uiteindelijk ook een (levende) goudvis inslikken. Daarna
moeten ze visolie drinken met de bedoeling dat ze daardoor de vis weer zullen
uitbraken.
Wie in dit draaiboek iets
kan ontdekken dat “ludiek” kan
genoemd worden, of “studentikoos”,
die mag het mij laten weten.
Vergis u niet: dit is
geen draaiboek voor een doop van ongeletterde en onbehouwen hooligans of “Hells Angels”. Het gaat hier over een
doopritueel om toegelaten te worden tot een elitaire studentenclub, met
toekomstige ingenieurs en andere intellectuelen. En dan is de vraag
onvermijdelijk: hoe komen die “intelligente”
jonge mannen tot dergelijke ideeën? Hoe valt het te rijmen dat “slimme” jonge mensen, toekomstige
bedrijfsleiders, draaiboeken uitschrijven die bol staan van vunzige platvloersheid,
wrede vernederingen, folteringen zelfs en ware martelpraktijken? Hoe kunnen “verstandige mensen” jaar na jaar
datzelfde extreem onmenselijke “draaiboek”
blijven gebruiken zonder zich daar vragen bij te stellen? En dan is de vraag
niet eens of dit draaiboek niet al lang gedoemd was om ongelukken te veroorzaken; de vraag is eerder: “Hoe kunnen
verstandige jongeren zó laag zinken dat ze dit okee vinden?”
Ik ken het antwoord niet,
maar ik vermoed dat het te maken heeft met het idee dat een doop nu eenmaal een
beetje “stout” moet zijn. Het concept
van een studentendoop is zó diep ingeworteld bij vele studentenverenigingen en -
clubs, dat niemand zich nog vragen stelt: men doet wat men al jaren doet, en
als het enigszins kan nog een beetje straffer dan het vorige jaar. En er wordt
niet verder nagedacht. Niet door de leiders van de doop, niet door de studenten
die moeten/willen gedoopt worden. Een doopritueel impliceert dat het verstand
op nul gezet wordt. Anders doet men een ander zoiets niet aan, anders ondergaat
men zoiets niet vrijwillig.
Ik heb het al dikwijls
herhaald: er is niets “positiefs” aan
een doop. Het is een manier voor de oudere studenten om hun machtswellust bot
te vieren, en als het enigszins kan ook nog eens hun dierlijke, “fysieke lusten”. Het is een vernederend
en wreed gebeuren, waarbij elk besef van “menselijkheid”,
van menselijke waardigheid, overboord wordt gegooid. Ik geef toe: niet alle
studentendopen zijn zo extreem als deze van Reuzegom.
Maar allemaal volgen ze hetzelfde principe: er wordt van de “schachten” totale onderwerping geëist. Ze
zijn verplicht om alles te doen wat
hen opgelegd wordt, en ze worden in alle gevallen vernederd.
Er is maar één mogelijke
reactie na deze fatale dag: stop met dat idiote gedoe van “dopen”! Dat dient nergens toe, dat is nergens goed voor, dat heeft
geen enkel positief effect. Het is niets anders dan toegeven aan de laagste
driften en instincten.
Jammer genoeg zijn de
studentenclubs hardleers en willen zij die dopen niet opgeven. Vermoedelijk
omdat het voor sommige oudere studenten een enige gelegenheid is om zich “machtig” te voelen. Ze beseffen niet hoe
zielig ze daardoor zelf zijn…
Reacties
Een reactie posten