Gezonde Hersenen

Eén van de vele onrustwekkende evoluties in onze moderne (Westerse) samenleving, is de sterke stijging van het aantal mensen met “dementie”, en dan in het bijzonder van het aantal Alzheimerpatiënten. Helemaal onlogisch is dat niet, gezien de toename van de gemiddelde leeftijd van de moderne mens en de toename van het aantal ouderen. In België waren er in 2020 ongeveer 200.000 personen met dementie. En de verwachting is dat dat aantal tegen 2070 zal verdubbeld zijn. Over de hele wereld krijgt elke 4 seconden wel ergens iemand dementie. Maar het is niet alléén bij de oudjes dat “dementie” méér voorkomt, het is ook bij mensen die nog niet eens zo heel oud zijn. In 2020 waren er Vlaanderen méér dan 8.000 mensen jonger dan 65 met dementie.

Het risico op dementie kan je niet wegnemen: het kan iedereen overkomen. Maar er zijn wel bijkomende risicofactoren die we kunnen vermijden. Zoals: een te hoge bloeddruk, te weinig beweging, roken, overgewicht door een ongezonde voeding, sociaal isolement, een depressie (op latere leeftijd), gehoorverlies, diabetes, overmatig alcoholgebruik, een slechte nachtrust.

Omdat dementie, en dan in het bijzonder Alzheimer, te maken heeft met het aftakelen van hersencellen, is het bijzonder belangrijk ervoor te zorgen dat onze hersenen “gezond” blijven. En daarvoor waren er onlangs op de site van VRT-NWS vijf tips te ontdekken. Al zijn die niet direct spectaculair “onthullend”: ze zijn er gewoon op gericht de grootste risicofactoren te verminderen.

Beweging. Blijkbaar zorgt regelmatig sporten er voor dat je “hippocampus” in volume toeneemt, of in elk geval niet krimpt door de ouderdom. De “hippocampus” is dat deel van de hersenen dat belangrijk is voor het geheugen. Sporten stimuleert ook de verschillende “netwerken” in de hersenen, en die zijn eveneens belangrijk voor het geheugen.
Daar schiet ik zeker al in tekort. Ik beweeg genoeg om mijn stappenteller zoet te houden, maar véél te weinig om mijn hersenen gezond te houden. En al helemaal sedert ik mijn fiets op stal laat staan omdat ik bang ben onderweg Ménière tegen te komen.
Een goede nachtrust. Er is een duidelijk verband ontdekt tussen slaapgebrek en het risico op dementie. Dat zou te verklaren zijn doordat er blijkbaar een soort “opkuisoperatie” in de hersenen uitgevoerd wordt tijdens de diepe slaap: schadelijke stoffen, zoals het amyloïd-beta eiwit (dat een rol zou spelen bij Alzheimer), worden tijdens onze diepe slaap uit onze hersenen verwijderd.
Dat zit bij mij dus helemaal niet goed: ik slaap te weinig en ik slaap niet goed. De nachtelijke aftakeling van mijn hersenen is onontkoombaar.
Menselijk contact. Langdurige eenzaamheid verhoogt het risico op dementie. Onder andere omdat eenzaamheid sowieso inwendige stress veroorzaakt, maar ook omdat contact met anderen onze hersenen stimuleert om nieuwe “netwerken” aan te maken. Het (positief) effect van warme en goede menselijke contacten op de gezondheid van onze hersenen zou zelfs groter zijn dan bijvoorbeeld fysieke factoren zoals gezonde bloedvaten.
Ook daar loopt het bij mij niet bepaald zoals het zou moeten. Ik zit bijna altijd thuis, en ik zie zo goed als niemand, behalve mijn gezin. Ik ben helemaal geen “sociaal beest”, maar eerder een “eenzaat”.
Een goede mondhygiëne. Er zou een verband bestaan tussen onze mondhygiëne en de kwaliteit van onze bloedvaten. En bovendien zou een slechte mondhygiëne het risico op mondontstekingen verhogen, waarop ons lichaam dan reageert door “ontstekingseiwitten” aan te maken, die dan weer problemen kunnen veroorzaken in de hersenen. Ook zouden tandvleesontstekingen een trigger kunnen zijn voor een depressie.
Ik doe wel mijn best om mijn tanden regelmatig te poetsen. Maar als ik bij de tandarts kom, krijg ik toch altijd kritiek dat ik niet goed genoeg gepoetst heb, en vooral: dat ik niet geflost heb. Het moge duidelijk zijn: wie zijn/haar hersenen gezond wil houden, moet flossen, en dus loopt het heel zeker slecht af met mij.
Sterke bloedvaten. Te hoge cholesterol en te hoge bloeddruk zijn niet alleen slecht voor onze bloedvaten, maar blijkbaar ook voor onze hersenen. Ook overmatig alcoholgebruik is nefast voor de hersenen, al zijn er anderzijds toch aanwijzingen dat één glas per dag zelfs eerder gezond zou zijn.
Volgens mijn huisarts is mijn bloeddruk “aan de hoge kant” en mijn cholesterol ook al. Hij heeft mij daar pillekes voor voorgeschreven, maar ik neem die niet consequent in. Ik vrees dus opnieuw voor de gezondheid van mijn arme hersenen.

Kortom: ik hoef me duidelijk niet al te veel illusies te maken, ik ben een vogel voor de kat. Als ik binnenkort nog méér onzin begin te schrijven dan ik nu al doe, dan weet je hoe dat komt…

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy