Jan Fabre

Zal ik het eens over Jan Fabre hebben? Misschien kent u hem niet?

Jan Fabre is een beeldend kunstenaar en leider van een dans- of eerder “performance” gezelschap: “Troubleyn”. Hij is een “excentriek” persoon (en dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt) die heel graag en heel bewust de grenzen opzoekt, en dikwijls zelfs overschrijdt: de grenzen van goed fatsoen, de grenzen van wat moreel aanvaardbaar is, de grenzen van de “artistieke vrijheid”.
Dat is al altijd zo geweest, van bij het begin van zijn artistieke carrière. Denken we maar aan die bizarre en ronduit wrede “performance” waarbij hij (levende) katten in een trappenhal omhoog gooide om te zien of ze op hun pootjes zouden terechtkomen. Of denken we maar aan zijn stunt waarbij hij de pilaren van de Universiteitsaula in Gent met verse ham heeft ingepakt. (Ham die daarna niet meer voor consumptie geschikt was, en die nochtans vele hongerige magen had kunnen gevoed hebben.) Of aan de vele dansvoorstellingen waarbij de dansers en danseressen blijkbaar helemaal naakt (moeten) optreden.

Hij is daar altijd mee “weg gekomen”, omwille van de “artistieke vrijheid”. Wat hij ook deed of probeerde, het werd door de kunstkenners gewaardeerd en zelfs gelauwerd. Want het was “kunst”. Hoe wreed het soms ook was, hoe onbetamelijk ook, hoe onfatsoenlijk ook, hoe schaamteloos ook.

Tot voor kort. Want ook Jan Fabre kon niet ontsnappen aan de “#MeToo”-heisa. Wat voorheen geaccepteerd, of in elk geval getolereerd werd, want het was “kunst”, werd opeens totaal verwerpelijk en misdadig. Niet toevallig onder impuls van meester Christine Mussche, die ook Bart De Pauw volledig kapot gemaakt heeft. Net als bij de “affaire De Pauw” viel het op hoe eensluidend de verklaringen van de slachtoffers wel waren nadat ze met meester Mussche hadden overlegd. (En ja: meester Mussche is ook de advocaat die ervoor gepleit heeft om begrip en lankmoedigheid op te brengen voor die jongeman die met bruut en zinloos geweld een vrouw heeft verkracht.)
Wil ik hiermee beweren dat het helemaal okee was wat Jan Fabre allemaal heeft uitgespookt? Verre van. Maar hij had in het verleden al veel meer “op zijn kerfstok”, en niemand maakte daar bezwaren tegen. Wel integendeel. Hij heeft zelfs het “ereteken van grootofficier in de Kroonorde” gekregen als bewijs van erkenning voor zijn projecten. (Dat ereteken wordt verleend voor “artistieke, literaire of wetenschappelijke verdiensten of aan personen die de handels- en industriële belangen van het land hebben behartigd of voor aan het land bewezen diensten.”) Het is dus op z’n minst een beetje “hypocriet” om nu te staan roepen hoe ontoelaatbaar zijn gedrag wel was. Hoe je het ook draait of keert, de jonge vrouwen die deel wilden uitmaken van zijn dans- en theatergezelschap, Troubleyn, wisten vooraf waar ze aan begonnen. Ze wisten dat ze met “grensoverschrijdend” gedrag te maken zouden krijgen. Per definitie, want dát is nu eenmaal waar het Jan Fabre altijd om te doen is geweest: de grenzen opzoeken en er zo ver mogelijk ook overheen gaan. Dat is de aard van de kunst van Jan Fabre: grenzen overschrijden. Daar werd hij ook voor geroemd en geprezen. Als je dan deel wil zijn van zijn “projecten”, dan weet je vooraf dat er grenzen zullen overschreden worden. De katten die hij indertijd in die traphal de lucht heeft in gegooid, die wisten niet wat hen te wachten stond en die hebben niet vrijwillig aan die “performance” meegewerkt…

Wat al helemaal “hypocriet” is, is de roep om nu zijn beeldhouwwerken en sculpturen uit de publieke ruimtes te verwijderen. De progressieve politici en de “wokers” schreeuwen om alles van Jan Fabre te laten verdwijnen, zonder dat ze daar enig zinnig argument voor kunnen bedenken. Met name de partij Vooruit heeft er op aangedrongen om de werken van Jan Fabre te verwijderen (uit het Vlaams Parlement) na zijn veroordeling: "Het kunstwerk laten hangen zou een vreemd signaal zijn aan de vele Vlamingen en de vele schoolkinderen die het parlement komen bezoeken." 

Het ene heeft toch totaal niets met het andere te maken? Ik begrijp niet waarom zijn werken omwille van zijn veroordeling gebannen zouden moeten worden. De radiozenders zullen ook Michael Jackson niet uit de ether verbannen omdat die een iets te fervente “kindervriend” was, toch? Het is niet omdat Jan Fabre de grenzen van respect en eigenwaarde niet kende of niet begreep, dat zijn kunstwerken nu opeens obsceen of verwerpelijk of aanstootgevend zouden zijn. Hij is veroordeeld wegens grensoverschrijdend gedrag en aanranding van de eerbaarheid, maar dat doet niets af aan de kunstzinnigheid van zijn sculpturen. (Al is dat laatste een kwestie van smaak, dat geef ik toe.)

Wat er ook van zij: men wist al heel lang waar Jan Fabre toe in staat was en dat hij grenzen overschreed in zijn “kunstprojecten”, maar men heeft altijd laten begaan. En hem zelfs toegejuicht. Als dat verkeerd is, of was, dan had men (de “goegemeente”, de verontwaardigde politici) al veel eerder moeten ingegrepen hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welcome Home

School

Diagnose