Herinnert u zich nog mijn
verhaal over de aankoop van onze (veel te dure) keuken? (Zie in https://www.bloggen.be/andershandig/ , het stukje "Gladde Verkoper", op 25/02/2021.) Bij een keukenbouwer
van “het hogere segment”. We hadden
wel veel meer betaald dan we van plan waren geweest, maar we zouden dan ook
waar voor ons geld krijgen. En een prima service. Want we hadden onze keuken
gekocht bij “dé keukenspecialist”.
Maar het is toch niet
helemaal zo vlot gelopen als we gedroomd hadden…
De oude keuken werd
afgebroken op 17 juni 2021. En het is toen al een eerste keer fout gelopen. De
afspraak was dat de muurtegels niet van de muur zouden gehaald worden, want die
zorgden voor een mooie en zekere bescherming van de muren. Helaas: toen de
afbraakploeg vertrok, bleek dat ze die tegels wél hadden afgebroken. Wég onze
bestaande achterwand. Dat was een serieuze tegenvaller.
De kasten en toestellen
werden op 18 juni geleverd. Alleen bleken daarbij nog enkele stukken te
ontbreken. Waaronder een kraan plus spoelbak, wat toch redelijk fundamentele
onderdelen zijn in een keuken. En ook de dampkap was er niet bij, wat
behoorlijk vervelend is als je wil koken.
Op 22 juni werd de keuken
dan geplaatst. Dat wil zeggen: dat wat er geleverd was. Dus géén spoelbak of
kraan, en geen dampkap. En met een voorlopig werkblad in OSB. Zonder lopend
water en een spoelbak konden we met onze nieuwe keuken helaas nog niet veel
aanvangen. Ook al omdat we de vaatwasser niet mochten gebruiken, want dat was
de verkeerde: die zou later omgeruild worden, en dat kon alleen als die nog
niet gebruikt was. We bleven dus, vanaf de dag van de afbraak van de oude
keuken, min of meer veroordeeld tot “kamperen”.
Of anders uit gaan eten. Wat niet bevorderlijk was voor ons maandbudget.
Op 28 juni was er al
iemand voor de opmeting voor het definitief werkblad. Omwille van de
verwijderde muurtegels hebben we dan meteen ook de opmetingen laten doen voor
een achterwand in hetzelfde composiet materiaal als het werkblad. Dat was in de
oorspronkelijke offerte niet voorzien geweest, aangezien dat niet nodig was met
de betegelde muren. Maar zie: dat kon geregeld worden. Mits een supplement van 866
euro (plus btw). Nogal vreemd dat wij een supplement moesten betalen voor iets
wat we enkel nodig hadden door een misverstand van het afbraakteam van de
keukenspecialist. Maar goed…
Daarop volgde vooral een
periode van stilte: op mails of een telefonisch contact werd niet of nauwelijks
gereageerd. Na lang en hard aandringen, werd op 2 juli eindelijk ook de
spoelbak met kraan geplaatst. Van de andere ontbrekende stukken, waaronder dus
ook de dampkap, was er nog altijd geen nieuws.
Op 5 juli kregen we het
heuglijke bericht dat “het materiaal voor
de afwerking van de keuken” bij de keukenbouwer zou geleverd worden in week
30 en dat we zouden gecontacteerd worden voor de afwerking zodra de stukken in
het magazijn toekwamen. Dat zou dus eind juli zijn. Niets te vroeg, vond ik,
want we zaten al sinds 17 juni zonder bruikbare keuken.
Op 5 augustus is het
definitieve werkblad geplaatst. En de fameuze onvoorziene achterwand.
Maar voor de rest… Week
30 is voorbij gegaan zonder enige activiteit. Week 31 is in stilte gepasseerd,
en week 32 ook. En in week 33 is er evenmin enige vooruitgang geboekt. Mijn
mails en mijn “service aanvragen” via
de website van de keukenspecialist bleven onbeantwoord. En een poging tot
telefonisch contact heb ik na 10 minuten “Gelieve
nog even aan de lijn te blijven” maar opgegeven.
Op 24 augustus was er
opeens, geheel onvoorzien, een heel vriendelijk telefoontje van de keukenfirma.
Ik had net nog maar eens een erg boze, en zelfs agressieve, mail gestuurd met
mijn verwijten over een totaal gebrek aan klantvriendelijkheid. En ik was ook
bezig met het inbrengen van mijn klacht op de site van Test-Aankoop. De
vriendelijke dame aan de telefoon wist te melden dat ze opeens een opening
hadden in de planning van het plaatsingsteam, en ze vroeg of het voor ons okee
zou zijn als ze de volgende dag, op 25 augustus dus, onze keuken zouden komen
afwerken. Blijkbaar hadden ze opeens wél alles in stock. Ook de dampkap, en zélfs
de nieuwe vaatwasser.
Met iets méér dan twee maanden
vertraging hadden wij eindelijk een keuken! Alléén… Echt een “happy end” is het niet geworden.
Want mijn vraag om mij
dan een definitieve afrekening te bezorgen, waarbij de gevraagde meerkost voor
de achterwand zou verrekend worden met een compensatie voor de erg laattijdige
oplevering en voor de afbraak van onze muurtegels, bleef onbeantwoord. De firma
heeft zich zelfs niet verwaardigd mij een antwoord te sturen, afgezien dan van
één keer: “Ik probeer deze week het
dossier af te werken.” Waarna alléén maar stilte gevolgd is. Alweer.
Tot overmaat van ramp
bleek de nieuwe vaatwasser slecht gemonteerd te zijn, zodat die bij het openen
naar voren schoof omdat de deur klemde. Het gevolg was dat de vaatwasser dan
niet goed kon sluiten en dus ook niet kon starten. Maar ook klachten daarover,
via mail of via de website van de keukenspecialist, bleven zonder enige
reactie. En het telefonisch contact bleef beperkt tot: “Al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek, u wordt zo dadelijk
verder geholpen”. Twintig, en zelfs dertig minuten lang. Na het inschakelen
van Test-Aankoop werden we later dan toch gecontacteerd voor een afspraak voor het
hermonteren van de vaatwasser.
Maar alle verdere
pogingen om een definitieve, faire afrekening te krijgen, bleven vruchteloos.
Geen enkele mail werd beantwoord. Tot we midden februari opeens een aanmaning
kregen om het volledig bedrag van de openstaande factuur voor de achterwand te
betalen.
Begin maart van dit jaar
heb ik dan opnieuw Test-Aankoop ingeschakeld, met de vraag de firma er
eindelijk toe te bewegen mij een faire en correcte afrekening te bezorgen,
rekening houdend met mijn klachten en bemerkingen. Test-Aankoop liet mij weten
dat hun advocaten de zaak zouden opnemen, en dat ik zelf geen contact meer
mocht zoeken met de firma. Midden mei bleek dat de advocaten van Test-Aankoop
niet veel meer gedaan hadden dan nog eens bij de firma aan te dringen. Waarop
de keukenbouwer het volgende antwoord heeft gestuurd: “Deze informatie in niet correct en
onterecht. De keuken van deze klant is volledig afgewerkt en voor afgewerkt ondertekent. Bovendien
heeft de klant nog redelijk bedrag openstaan dewelke hij nog niet heeft
betaald.” (Ik heb zelf een paar woorden in het rood geplaatst.)
Dat ze zelfs niet eens de
moeite doen om correct Nederlands te schrijven in hun mail, toont méér dan wat
dan ook dat zij gewoon “lak” hebben
aan hun klanten. Hun interesse voor “de
klant” stopt op het moment dat zij een contract binnen gehaald hebben en ze
zich verzekerd weten van de betaling door de klant.
Kortom: wie graag
spannende avonturen beleeft, die is heel zeker aan het juiste adres, maar wie
een vlekkeloze service en een klantvriendelijke ervaring verwacht, die zou
beter niet met deze “keukenspecialist”
in zee gaan. De firma draagt “klantvriendelijkheid”
in het vaandel, maar de praktijk is duidelijk toch nét iets minder rooskleurig.
Al is “Keukens De Abdij”
daarin vermoedelijk geen uitzondering.
Reacties
Een reactie posten