Het belangrijkste
fundament voor een democratische rechtsstaat is het principe van de “scheiding der machten”.
Voor wie niet meer
precies zou weten waar het over gaat, eerst een korte introductie. We
onderscheiden in een rechtsstaat drie
“machten”: de “wetgevende macht”, die de wetten opstelt; de “uitvoerende macht”, die het land bestuurt in overeenstemming met
die wetten; en de “rechterlijke macht”,
die erover moet waken dat de wetten door iedereen nageleefd worden. Deze
opdeling dateert al van in de tijd van de Franse revolutie, als reactie op de
absolute macht van de Franse koningen. Die “machten”
hebben ieder hun eigen bevoegdheden en zelfstandigheid. Bovendien is er geen macht die hiërarchisch duidelijk boven
de andere machten staat. Dat houdt in
dat bijvoorbeeld de “uitvoerende macht”
geen invloed kan of mag uitoefenen op de “rechterlijke
macht”. Wat in sommige gevallen tot nogal delicate situaties en incidenten
kan leiden. Zoals bijvoorbeeld toen de Spaanse regering eiste dat België de
Catalaanse ex-president Puigdemont
zou uitleveren om in Spanje terecht te staan: de Belgische regering (de uitvoerende macht) kon op die eis niet
ingaan, want een rechter (de rechterlijke
macht) had geoordeeld dat een uitlevering wettelijk niet kon.
Maar zoals alle systemen
is ook dit niet perfect: het gebeurt af en toe dat dit principe geweld wordt
aan gedaan en dat bijvoorbeeld de “uitvoerende
macht” zich toch gaat moeien met de “rechterlijke
macht”. Zoals bijvoorbeeld in Spanje, waar de processen tegen de Catalaanse
“rebellen” duidelijk politiek
geïnspireerd waren. Nog flagranter is de situatie in Polen. De Poolse regering
heeft in 2015 namelijk een reeks hervormingen doorgevoerd die volgens de Europese Commissie de onafhankelijkheid
van de rechterlijke macht aantasten.
De Poolse regering besloot bijvoorbeeld in 2015 de macht van het Poolse Constitutionele Hof in te perken: het
zou de regering niet langer mogen controleren. En in juli 2017 kwam de Poolse regering
met het voorstel dat het parlement voortaan de leden van de “Poolse Raad voor de Rechtspraak” (KRS)
zou benoemen, en dat alle huidige leden van de KRS (die niet door het parlement benoemd waren) moesten vertrekken.
Deze KRS benoemt en ontslaat rechters in Polen. Met slechts een kleine
tussenstap zouden nu politici (de wetgevende
macht) over de benoeming van rechters (de rechterlijke
macht) gaan. De Europese Commissie
heeft Polen daarvoor herhaaldelijk op de vingers getikt, en heeft er onder
andere mee gedreigd een groot deel van de Europese subsidies aan Polen niet uit
te betalen.
Maar als we kijken naar hét
voorbeeld van een democratische
rechtsstaat, de Verenigde Staten van
Amerika, dan blijkt dat ook daar, nog méér dan elders, die “scheiding der machten” een illusie is. Het
belangrijkste, en machtigste, orgaan van de rechterlijke
macht in de VS is het “Federaal
Hooggerechtshof”, de “Supreme Court”:
die instantie kan om het even welke wet die op nationaal (of federaal) niveau
van toepassing is, vernietigen of bevestigen. De “Supreme Court” bestaat uit negen rechters. Die zijn allemaal door
de president (de uitvoerende macht,
dus) benoemd. Elk van die rechters volgt bijgevolg de politieke opvattingen van de
president die hem of haar benoemd heeft: republikeins
of democraat. En omdat die rechters
voor het leven benoemd zijn, zijn de beslissingen van het Hooggerechtshof nog lange tijd beïnvloed door de president die de rechters
aangeduid heeft, ook lang ná de ambtstermijn van die president.
Wat meteen verklaart
waarom dat Supreme Court beslissingen
neemt die geheel in lijn zijn met de opvattingen van de Republikeinse Partij, hoewel de Democraten
het nu voor het zeggen hebben in zowel de uitvoerende als de wetgevende macht.
Zes van de negen rechters zijn immers door een Republikeinse president benoemd,
drie ervan zelfs nog door Donald Trump.
En zo kon het gebeuren dat dat Supreme
Court beslist heeft de wapenwetgeving te versoepelen, net op het moment dat
de meerderheid van de Amerikanen smeekt om eindelijk iets te doen aan de
dagelijkse slachtpartijen met vrij verkrijgbare semi-automatische geweren. En
zo kon het gebeuren dat dat Supreme Court
beslist heeft dat abortus niet meer verplicht moet toegelaten worden in alle
staten van de VS. Hoewel de argumenten van de “pro life” beweging regelrecht ingaan tegen de argumenten van
dezelfde groepen om het iedereen mogelijk te maken een groot aantal
slachtoffers neer te maaien. En zo kon het gebeuren dat dat Supreme Court de federale beperkingen op
het gebruik van fossiele brandstof heeft afgeschaft. Hoewel dat totaal in gaat
tegen de doelstellingen om de klimaatopwarming af te remmen. Elk van die
beslissingen was eigenlijk een programmapunt van de Republikeinse partij, en van Donald
Trump in het bijzonder. Wat de rechterlijke
macht in Amerika dus doet, is de specifieke verkiezingsbeloften van de (oud) president
realiseren.
“Scheiding der machten” dacht u? Niet in Amerika, in elk geval !
Reacties
Een reactie posten