Veilig fietsen

Dat de fiets langzaam maar zeker zijn plaats opeist in het moderne verkeer, is onloochenbaar. Het is vermoedelijk een trend die onomkeerbaar is. Niet alleen omwille van de mobiliteitsvoordelen, zeker in de stad, maar ook uit kostenoverwegingen: een auto wordt stilaan onbetaalbaar, zowel in aankoop als in de dagelijkse kosten.

Het gevolg van die toenemende “fiets-dominantie” is wel dat veel fietsers zich stilaan als “koning van het verkeer” gaan beschouwen. Ze permitteren zich alles en laveren met een stuitende arrogantie door en over de straten, waarbij ze niets of niemand ontzien: de andere (tragere) fietsers niet, de voetgangers niet, de automobilisten niet.

Die fiets-arrogantie is trouwens de belangrijkste reden geweest voor de stad Hasselt om het centrum, binnen de kleine ring, om te vormen tot één groot “woonerf”, waarbinnen een maximum snelheid van 20 km/u geldt. Ook, en vooral, voor fietsers. In de hoop dat de voetgangers in de binnenstad dan toch een beetje veiliger zullen zijn, en minder het slachtoffer van een agressieve snel-fietser. De vraag daarbij is wel: “Hoe kan je als fietser weten hoe snel je rijdt?” Wie een elektrische fiets heeft, die kan dat monitoren, maar wie met een doodgewone stadsfiets rond peddelt, hoe kan die zijn/haar snelheid meten? Of zal iedereen in Hasselt voortaan verplicht een fiets-gps moeten aanschaffen, en kom je alleen nog de stad binnen als je een snelheidsmeter op je stuur gemonteerd hebt? Het zal mij benieuwen. En hoe veilig zal je dan nog aan het fietsen zijn als je voortdurend die snelheidsmeter in het oog moet houden?

Want dát is natuurlijk hét grote probleem met de moderne fietser of fietsster: dat die te dikwijls nauwelijks oog heeft voor zijn/haar omgeving, laat staan voor het andere verkeer. Al te veel fietsers rijden rond terwijl ze naar hun gsm aan het kijken zijn: TikTok of Instagram, vermoedelijk. En bijna altijd met oordopjes in, om de grappige pointes van het filmpje niet te missen. Let wel, de moderne fietser zondigt wel tegen méér regels. Met als resultaat dat er vorig jaar, in 2021, meer dan 12.000 boetes voor een fietser werden uitgeschreven. Dat gaat dan vooral over het ontbreken, of niet gebruiken, van een fietsverlichting, waardoor veel fietsers in het donker zo goed als onzichtbaar zijn. En over het negeren van verkeerslichten door fietsers die denken dat de verkeersregels niet voor hen gelden. En uiteraard over het gebruik van de gsm terwijl men rijdt, en het (bijhorende) gebruik van oordopjes waarmee je het geluid van het andere verkeer buiten sluit.

Het is natuurlijk waar dat je niet noodzakelijk op je gsm moet bezig zijn om afgeleid te worden als fietser. Ik spreek uit ervaring.

We moeten hiervoor terugkeren naar het einde van de jaren zestig van de vorige eeuw. Misschien zal het u verbazen, maar we hadden ook toen erg warme en zelfs zwoele zomers. Ik vermoed dat de klimaatverandering al bezig was, ook al bestond het woord nog niet. In die prachtige zomerse dagen gingen wij heel dikwijls, bijna dagelijks, fietsen met een aantal vriendjes, jongens uit de buurt. Het was de periode van de Ronde van Frankrijk, en de hele namiddag waren we onderweg om onze versie van een rit uit “de Tour” af te haspelen. Ik was de jongste van het groepje, misschien 13 of 14, en onze fietstochtjes waren best wel pittig. We deden zo veel mogelijk “bergen” aan in de omstreken van Marke: de “Pauvre Leute”, de “Sint-Annaberg” aan het Don Bosco college, “Bellegemberg”, … We zochten ze uit om onze dagelijkse rit zo uitdagend mogelijk te maken.
En op één van die tochten is het een beetje fout gelopen. We waren aan het fietsen, maar werden belaagd door hele zwermen dondervliegjes, “onweersbeestjes”. (Zoals gezegd: ook toen kenden we zwoele zomerdagen.) Ik was danig in de weer om die van mijn kleren en armen en benen weg te vegen, want ik vond die vies en vervelend. En zo kwam het dat ik niet gezien had dat het fietspad opeens ophield. Wat in Vlaanderen bizar genoeg wel meer het geval is, meestal op een gemeentegrens. Op het einde van het fietspad stond een paaltje, en daar ben ik pardoen op gevlamd. De lichamelijke schade bleek gelukkig nog redelijk mee te vallen: kneuzingen en schrammen. Zoals het een echte fietser betaamt, ben ik na korte tijd weer op mijn fiets geklommen, nadat ik mijn stuur min of meer had rechtgezet en de ergste bloedvlekken wat had proper geveegd.

Bij dezen dus een waarschuwing aan jonge fietsers. Houdt je aandacht altijd en in alle omstandigheden op de weg. Laat je niet afleiden door je gsm! Of door je snelheidsmeter. Of door de dondervliegjes…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welcome Home

School

Diagnose