Dat Engie/Electrabel een
erg competente elektriciteitsproducent is, daar twijfel ik eigenlijk niet aan.
Maar dat ze ook een competente elektriciteitsleverancier zouden zijn, daar ben
ik helemaal niet zo zeker van.
“Een elektriciteitsleverancier hoeft niet echt competent te zijn”
hoor ik u denken. Want inderdaad: een “leverancier”
doet eigenlijk niets in die hele keten van energievoorziening. Het is de
producent die de elektriciteit “maakt”
en het zijn de netweekbeheerders (Elia en Fluvius) die ervoor zorgen dat die
elektriciteit overal beschikbaar is. Het is ook Fluvius bijvoorbeeld dat de
meterstanden bij houdt of komt opnemen. De leverancier heeft in het hele
verhaal geen enkele actieve rol, die moet alleen voor de administratie zorgen.
Op de website van de VREG staat het zo: “Een
leverancier verkoopt elektriciteit en/of aardgas, die ze bij producenten
aankopen. Ze verzorgen ook de dienstverlening bij de verkoop van energie naar
de klant. Het is de energieleverancier die u factureert voor de verbruikte
energie.” De voornaamste taak van de leverancier is dus de “dienstverlening aan de klant” en dan
vooral de facturatie.
En zelfs dát doen ze niet
goed. Erger zelfs: de meeste leveranciers, Engie inbegrepen, maken er één grote
knoeiboel van. Toegegeven: het is dit jaar allemaal niet zo simpel met die
continu stijgende prijzen, en de voorschotten die bijna elke maand (moeten)
aangepast worden, en de premies en tegemoetkomingen die de staat aan sommigen
toekent en die door de leveranciers in de eindfactuur moeten verrekend worden.
Maar toch… zo vreselijk moeilijk kan dat toch niet zijn? Blijkbaar wél, dus. Want
heel veel leveranciers slagen er niet in om binnen een redelijke termijn na de
meteropname een jaarafrekening te maken, zodat veel klanten maandenlang in
absolute onzekerheid blijven zitten omtrent hun eindfactuur. Andere
leveranciers kunnen dan weer wel een afrekening maken, maar die lijkt in al te
veel gevallen totaal niet te kloppen. Klanten die zogezegd op het einde moeten
bij betalen terwijl ze eigenlijk met hun voorschotten al te veel betaald hadden,
zijn geen uitzondering. En wie niet de reflex heeft die foute factuur te
betwisten bij de (druk bevraagde) Ombudsdienst, die mag zich daar bovenop nog
eens aan boetes en achterstallige intresten en incassokosten verwachten. Omdat,
helaas, de elektriciteitsleveranciers duidelijk niet erg competent zijn.
Ik ben sinds jaar en dag klant
bij Engie/Electrabel. Ik check wel regelmatig met de V-test van de VREG of ik
nog goed zit. Met mijn consumptiepatroon, waarbij ik alléén maar een
netto-verbruik heb op mijn exclusief-nacht teller, blijkt Engie steevast tot de
goedkoopste te behoren. Dat zal vermoedelijk wel veranderen nu ik overdag
verwarm en niet meer ’s nachts, maar dat zal ik moeten afwachten. Bij mijn
laatste controle van de V-test bleek wel dat Engie een goedkoper contract
aanbiedt dan wat ik nu heb. Van een competente energieleverancier zou ik verwacht
hebben dat die mij spontaan en proactief voorstelt over te schakelen naar dat
goedkoper contract. Niet dus….
Maar ik wou toch ook eens
zien wat Engie zelf zou kunnen voorstellen. En dus heb ik eerst, zoals elke
maand, mijn meterstanden ingegeven op hun website. Wat toch altijd een
uitdaging is. Engie stuurt mij namelijk elke maand een mail om mij eraan te
herinneren dat ik mijn meterstanden moet ingeven. In die mail is een link
opgenomen, een URL naar de gepaste pagina op hun site. Maar als je op die link
klikt, dan kom je nergens uit: een pagina die blijkbaar niet eens (meer )
bestaat. Nu goed: dan log ik maar braaf in, en vind na wat zoeken de pagina om
de meterstanden in te geven. Wat alweer een avontuur is, want als je dan op “Versturen” klikt om de meterstanden te
registreren, dan heb je een kans van één op twee dat er niets gebeurt. Afgezien
dan van een cirkeltje dat rondjes draait. Als het dan wél lukt, dan kan je
zowaar een statistiek opvragen van je verbruik van de voorbije twaalf maanden.
Waarna er een staafdiagram verschijnt dat werkelijk nergens op slaat, en dat al
zeker géén weergave is van het verbruik van de voorbije maanden. Wat het dan
wél zou moeten voorstellen? Geen idee.
Maar goed: eenmaal de
meterstanden ingegeven, kan je gaan checken welke het beste “pack”, het beste contract, zou kunnen
zijn. Tenminste als de website mee wil, want alweer in de helft van de gevallen
blokkeert alles alweer, en als je heel veel geduld hebt, komt er een melding
dat je het beter nog een keer kan proberen of anders de klantendienst bellen.
Als het dan toch lukt, dan krijg je de keuze uit drie mogelijke “packs”: Direct, Easy en Flow. Ik had een
“Direct”-contract, en tot nu was dat
ook altijd de goedkoopste keuze geweest. Al is ”goedkoop” niet meteen het juiste woord, want elke maand bleek het
maandelijks bedrag alweer gestegen te zijn.
Nu, eind september, bleek
het “Direct-contract opeens niet meer
het minst dure. Het goedkoopste “pack”
blijkt nu “Easy” te zijn. Wat ook uit
de V-test was gebleken trouwens. Ik heb dus op de knop geklikt om van contract
te veranderen. Maar het voorgestelde maandelijks bedrag leek mij toch een
beetje extravagant. Tot ik in kleine lettertjes ontdekte dat dit enkel maar een
simulatie was. Gebaseerd blijkbaar op mijn verbruiksgegevens van de vorige
afrekening. Terwijl ik dit jaar echt wel véél minder zal verbruikt hebben. Op
de site stond aangeduid dat je die verbruiksgegevens voor de simulatie zelf kon
aanpassen. Wat ik dus gedaan heb. En dan heb ik een nieuwe simulatie gestart…
en alles blokkeerde alweer: het fameuze ronddraaiende cirkeltje, en verder niets.
Ik heb het wel drie keer geprobeerd, en toen heb ik het maar opgegeven.
Omdat de VREG ook al
aangegeven had dat het “Easy”-pack de
goedkoopste keuze was, heb ik dat dan toch maar gekozen. Ook al had ik geen
simulatie kunnen uitvoeren met mijn werkelijk verbruik. Ik mocht de “verkoopsvoorwaarden” ondertekenen en dan
definitief mijn keuze bevestigen. En toen… Juist: de site blokkeerde alweer, ik
kon weer op die draaiende cirkel zitten turen.
Heerlijke website hebben
ze daar bij Engie/Electrabel. Zoals het een competente
elektriciteitsleverancier betaamt…
Reacties
Een reactie posten