Artificiële Kunst

Ja, ik geloof in de wetenschap. Ook al wordt die heel dikwijls door de mens misbruikt met wrede en egoïstische doeleinden. En ik geloof in de kracht van de informatica. Ook al wordt ook die al te veel misbruikt.

Maar als de wetenschap tot doel heeft om Captain Kirk tot op honderd kilometer hoogte te katapulteren, louter voor de sensatie, dan haak ik af. Als de wetenschap alléén maar dient om het ego van de superrijken te “boosten”, dan haak ik af.

En als de informatica in de plaats komt van menselijke creativiteit, dan haak ik ook af.

Ik viel zowat van mijn stoel toen ik dit bericht las: “Met de hulp van artificiële intelligentie (AI) werd Beethoven’s 10e symfonie afgewerkt zoals de componist het eeuwen geleden bedoeld zou (kunnen) hebben.” De “Tiende symfonie van Beethoven”? Niet echt, hee. Voor mijn part mag men zo veel met Artificiële Intelligentie experimenteren als men wil, ik geloof er ook vast in dat AI ons in de toekomst nog grote diensten zal kunnen bewijzen. Maar noem het dan geen “symfonie van Beethoven”, want dat is het totaal niet. Het is zelfs geen kunst, het is gewoon een computerprogramma, een “experiment”.
Dezelfde bedenkingen had ik ook toen op het journaal aangekondigd werd dat schilder David Hockney voortaan zijn “schilderijen” met de iPad zal maken. De man mag dan wel een wereldberoemd schilder zijn, wiens kunstwerken héél duur verkocht worden, maar wat hij met zijn iPad maakt, is géén “schilderij”. En het is ook geen “kunst”. Het is “artificieel”, het is “fake”. Iedereen die een beetje handig is met een tablet of een computer zou dit trouwens evengoed kunnen gemaakt hebben. Maar blijkbaar volstaat het om er de naam David Hockney aan te linken om het voor “kunst” te laten door gaan. (En extreem duur te verkopen.)
De trend is al een tijdje aan de gang om “virtuele kunst” op te hemelen. Denk maar aan de opgang van de “NFT’s”, de “non fungible tokens”, waarvoor een fortuin wordt neergeteld. Zoals de “allereerste tweet”, of de collage van enkele duizenden foto’s op een computerscherm. Onlangs werd zelfs een YouTube filmpje geveild. Het filmpje dat in 2007 voor het eerst op YouTube te zien was, en ondertussen al méér dan 550 miljoen keer bekeken werd, werd onlangs ook “verkocht”. Zodat het voortaan alléén nog maar door de gelukkige koper zal kunnen bekeken worden, en het van YouTube zal verdwijnen. Die gelukkige koper had er blijkbaar iets meer dan 760.000 dollar voor over.

Ik begrijp het allemaal niet zo goed. Vanwaar opeens die hype rond NFT’s? Hoe komen mensen erbij om een fortuin uit te geven aan iets wat niet eens tastbaar is? Aan iets waar ze totaal niets aan hebben, behalve dan dat ze kunnen zeggen dat ze er de “eigenaar” van zijn?

Minder “virtueel”, maar even waanzinnig is dat “kunstwerk” van Banksy dat onmiddellijk na het afkloppen van de veiling door de papierversnipperaar gemangeld werd. Blijkt nu dat de eigenaar van het versnipperd schilderijtje haar aanwinst, waarvoor zij 1,2 miljoen euro betaald had, later alweer verkocht heeft. Voor iets minder dan 22 miljoen euro. Zou ik de enige zijn die zich daar misselijk bij voelt?

Het lijkt mij dat die superrijken soms zó ver van de realiteit weg gegroeid zijn, dat ze zelfs het “virtuele” als “echt” gaan beschouwen. Wat trouwens evengoed geldt voor de “ruimtereis” van Captain Kirk op 12 oktober vorig jaar: het was niet eens een echte ruimtereis, ook al wordt het wél zo voorgesteld…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welcome Home

School

Diagnose