Verrassing

Ik heb mijn afrekening van Electrabel mogen ontvangen. Het eindbedrag lag min of meer in de lijn der verwachtingen, maar was toch nog een verrassing.

Eigenlijk had het geen verrassing mogen zijn. Ik houd de meterstanden van mijn elektriciteitsverbruik namelijk erg nauwkeurig en stipt bij: elke week noteer ik vlijtig de stand van mijn nacht- en dagteller. Zo kon ik vroeger, tot een paar jaar geleden, tot op 50 of 100 euro voorspellen hoeveel ik zou terugkrijgen op het einde van het jaar. Nu heb ik er het raden naar. Ik heb er namelijk geen idee van hoe duur ik mijn elektriciteit uiteindelijk zal betalen. Met dat “variabel tarief” is het ook helemaal niet meer te voorspellen. Volgens Electrabel betaal ik een “gemiddelde prijs”: elke maand maken ze het gemiddelde van de dagprijzen, en die maandgemiddelden worden dan weer uitgemiddeld over het volledig gebruiksjaar. Ik zou dus eigenlijk elke dag de actuele prijs moeten noteren om dat gemiddelde te kunnen narekenen. En dan nog: ik heb er geen idee van welke “dagprijs” Electrabel precies gebruikt.

Maar het blijkt zelfs voor Electrabel zelf ook een verrassing te zijn. Elke maand geef ik trouw mijn meterstanden aan Electrabel door. Maar dan krijg ik de boodschap dat zij mij niet kunnen zeggen of mijn voorschot nog min of meer in lijn is met wat mijn eindfactuur zal zijn. Omdat ik zonnepanelen heb, beweren ze. Ik zie niet in wat het ene met het andere te maken heeft: als ze mijn reëel (netto)verbruik kennen, maand na maand, zouden zij toch een min of meer betrouwbare schatting kunnen maken van mijn totaal verbruik en wat mijn totale kost zou zijn. Of niet?

Het probleem ligt niet bij mijn zonnepanelen, lijkt mij, maar wel bij de onvoorspelbare schommelingen van de prijs per kWh. Zo was ik enige tijd geleden overgestapt op een ander “pack” van Electrabel, omdat dat bij simulatie goedkoper bleek dan mijn oude “pack”. Wat ook uit de V-test van de VREG gebleken was. Maar bij de laatste check van mijn contract bij Electrabel merkte ik dat mijn nieuwe “pack” opeens weer duurder was dan mijn oude “pack”, en bovendien zou mijn voorschot nu zowat 65 euro hoger liggen dan toen ik dat “pack” aangevraagd had.

Het is dus, helaas, allemaal niet meer te volgen en niet meer te controleren. De energieleveranciers kunnen ons met andere woorden aanrekenen wat ze willen. Geen mens die kan controleren of dat wel klopt. Als ze er ons willen opleggen, dan kunnen ze dat zonder problemen doen.

Wat trouwens erg “grappig” is, is dat Electrabel voor mijn dagteller weer op 0 begonnen is bij het nieuwe “pack”, hoewel die toen zowat 2500 kWh lager stond dan bij de vorige eindafrekening. Het resultaat is dus dat Electrabel mij een (klein) dagverbruik heeft aangerekend op het nieuwe contract, hoewel mijn meter dus heel veel achteruit geteld had…

Ik weet wél dat ik sowieso veel te veel betaal. Want elke kWh van mijn verbruik betaal ik aan diezelfde “gemiddelde prijs”. Alleen situeert bijna 80% van mijn verbruik zich in november en december van vorig jaar, en in januari en februari van dit jaar. Dat is dus in de periode vóór de prijzen helemaal ontploft zijn. Voor 80% van mijn verbruik betaal ik daardoor minstens het dubbele van wat de prijs in die periode werkelijk bedroeg. En Electrabel incasseert zonder schroom.

Het resultaat van dit alles? Ik moet weliswaar maar 89 euro opleggen, wat een meevaller is. Maar mijn nieuw voorschot zou toch 340 euro bedragen, 50 euro hoger dan het vorige. Mijn totale factuur ligt bijna 1000 euro hoger dan die van vorig jaar, terwijl ik zowat 20% minder verbruikt heb.

Ik ben in elk geval onmiddellijk weer overgestapt naar het vorige “pack”, dat ik nog maar pas enkele maanden geleden opgezegd had voor dit nieuwe dat toen veel goedkoper was. Met dit nieuwe, of eigenlijk oude, pack, zou mijn voorschot dan toch weer 70 euro lager uitkomen. Voor mij niet gelaten, natuurlijk, maar het versterkt mijn vermoeden omtrent de totale willekeur van de tarieven en de ondoorgrondelijkheid van onze energiefactuur. Iets wat er trouwens met het “capaciteitstarief” vanaf 2023 niet beter zal op worden, want wie er dan nog in slaagt om het bedrag van de “netwerkbijdrage” te voorspellen of zelfs achteraf te verklaren, moet een hele crack zijn!

Hoe dan ook hoop ik, samen met de meeste mensen wellicht, op een milde winter. En op heel veel zon in 2023. Leve de klimaatopwarming, zeker?

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy