Bring it on Home

Vervolg op “Darby’s Castle”

Ik heb toch gemengde gevoelens bij de song “Bring it on Home” van Van Morrison.

https://www.youtube.com/watch?v=lBxNxdkbP6E

Het is een heel mooie blues-achtige song, met een knappe gitaarsolo van Jeff Beck, één van de allerbeste gitaristen ter wereld. Maar de tekst is bijzonder pijnlijk, vind ik. Het sluit eigenlijk heel goed aan bij het vorige blog-stukje: “Darby’s Castle”.

Het gaat, zoals meestal, over een stukgelopen liefdes-affaire, waarbij Van Morrison zijn geliefde smeekt om bij hem terug te komen en de draad weer op te pikken. Maar hij gebruikt daarbij alle mogelijke verkeerde argumenten. Net zoals in “Darby’s Castle” draait alles om materiële dingen, om bezittingen:

“I'll give you jewellery and money, too
That ain't all, that ain't all I'll do for you
Oh, if you bring it to me
Bring your sweet loving
Bring it on home to me”

Let trouwens in de videoclip op de goudkleurige microfoon van de heer Morrison. Dat suggereert voor mij dat de man zelf ook erg gecharmeerd is door, en belang hecht aan, luxe en glamour. Zodat het niet zo vreemd lijkt dat hij net dit lied zingt…

Het is een beetje typisch voor de moderne maatschappij, denk ik: we lijken wel geobsedeerd door materiële zaken, eigendommen, geld. We denken dat alles “te koop” is, zelfs “liefde”. Het is die obsessie voor bezittingen die alle ellende in deze wereld veroorzaakt, denk ik. Ook oorlogen worden enkel gevoerd omwille van de drang “naar meer”.

Net zoals in “Darby’s Castle” vrees ik toch dat dit voor de smekeling geen happy end zal krijgen. Als hij zijn geliefde wil terugwinnen, zal hij andere argumenten moeten bovenhalen dan de belofte van juwelen en geld. En dat geldt wellicht voor elk van ons.

If you ever change your mind
About leaving, leaving me behind
Baby, bring it to me
Bring your sweet loving
Bring it on home to me
Yeah (yeah) yeah (yeah) yeah (yeah)

I know I laughed when you left
But now I know I only hurt myself
Baby, bring it to me
Bring your sweet loving
Bring it on home to me
Yeah (yeah) yeah (yeah) yeah (yeah)

I'll give you jewellery and money, too
That ain't all, that ain't all I'll do for you
Oh, if you bring it to me
Bring your sweet loving
Bring it on home to me
Yeah (yeah) yeah (yeah) yeah (yeah)

You know I'll always be your slave
'Til I'm buried, buried in my grave
Oh honey, bring it to me
Bring your sweet loving
Bring it on home to me
Yeah (yeah) yeah (yeah) yeah (yeah)

One more thing
I tried to treat you right
But you stayed out, stayed out at night
But I forgive you, bring it to me
Bring your sweet loving
Bring it on home to me
Yeah (yeah) yeah (yeah) yeah (yeah)

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy