Luchtkwaliteit

Hernomen uit oude blog, d.d. 31/12/2019

Ja, lap: het moet natuurlijk weer lukken!

Ik had voor vanavond, voor het Oudejaar, een groot feest gepland, met massa ’s vrienden en familie, om bij mij thuis samen te komen vieren. Het einde van een bewogen jaar, dan mag er uitbundig gefeest worden, niet?

Maar, jammer maar helaas: dat gaat niet door, ik heb het hele gebeuren moeten annuleren. Omwille van de luchtkwaliteit.

U had het vermoedelijk nog niet door – ik viel in elk geval van mijn stoel bij dit bericht – maar ernstig (!) wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de luchtkwaliteit binnen in onze huizen bijzonder slecht is. (Je kan het zo gek niet bedenken of er wordt ernstig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. De wetenschappers moeten zich toch ergens nuttig over voelen, niet?)

Er is maar één remedie om te vermijden dat we ziek worden door de giftige sfeer is ons eigen huis: ramen en deuren open zetten! Maar zeker in de winter zijn daar toch wel enkele kleine nadelen aan verbonden.

Wat écht nefast is voor de luchtkwaliteit, is douchen. Dat maakt de lucht in ons huis bijzonder ongezond. Wetenschappelijk bewezen! Voortaan ga ik douchen met de ramen en deuren open. Of niet meer douchen?

Koken is ook niet goed voor de kwaliteit van de lucht in huis. Het wordt in snel tempo ongezond binnen als je kookt. En al zeker als je kookt op een gasvuur. Wetenschappelijk bewezen: “Bij koken op gas komt er veel schadelijke stikstofdioxide vrij. In ruim de helft van de gevallen zagen we dat de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie overschreden werden. Koken op gas verhoogt het risico op astma. Het is vooral een probleem voor kinderen. Zij hebben 20 procent meer kans op astma in huishoudens waar op gas wordt gekookt. Daarnaast kan stikstofdioxide ook leiden tot longklachten en hart- en vaatziekten.” Voortaan zet ik mijn voordeur open als ik kook. Dan kunnen de mensen op straat mee genieten van de heerlijke geuren. Of anders niet meer koken?

Stofzuigen is een ramp voor mijn gezondheid. De samenstelling van de lucht in huis gaat zienderogen achteruit als ik ga stofzuigen. Wetenschappelijk bewezen! Vanaf nu dus stofzuigen met open ramen. Dan weet iedereen in de buurt hoe netjes ik mijn huis wel houd. Of anders gewoon niet meer stofzuigen?

Wat je zeker niet mag doen, is bezoek ontvangen. Het gehalte aan CO2 in huis stijgt dramatisch als er bezoek in huis komt. Wetenschappelijk bewezen! Anuna en Greta zouden niet blij zijn als ik het lef heb om bezoekers te ontvangen. Als ik nog eens bezoek krijg, dan moet ik de voordeur open laten staan. Dat is nog zo gemakkelijk als ze weer willen vertrekken, toch? Of anders laat ik iedereen voortaan maar buiten staan? Gedaan met de veelgeprezen Vlaamse gastvrijheid. Ik zal in elk geval niet meer voor mijn bezoek koken!

Wat bijzonder sfeervol is, zeker in de avondlijke uren, dat zijn enkele flikkerende en geurige kaarsen. Daar ben ik dol op. Maar foei: dat mag niet meer, want ook brandende kaarsen dragen bij tot een ondermaatse luchtkwaliteit in huis. Wetenschappelijk bewezen! Voortaan dus géén kaarsen meer bij mij.

Misschien ga ik in het vervolg gewoon altijd bij de buren eten. Geen bezoek meer in mijn huis, en geen schadelijke keukendampen meer. En als er geen bezoek komt, hoef ik ook niet meer te stofzuigen. Mijn huis zal nog nooit zó proper geweest zijn!

Maar er is ook goed nieuws: de luchtkwaliteit in de buitenlucht was het voorbije jaar beter dan ooit eerder in de voorbije dertig jaar! En dat allemaal omdat 2023, in tegenstelling tot veel klimaatberichten, een rot jaar geweest is als we over het weer spreken…

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy