I need never get old

I need never get old” is een vrolijk klinkende en aanstekelijke song uit 2015 van Nathaniel Rateliff.

https://www.youtube.com/watch?v=-2hxU4UG3dA

De song verkent thema’s als zelfreflectie, het verstrijken van de tijd, en de strijd om innerlijke vrede te vinden. De openingsregels beelden een verlangen uit naar een diepe verbinding en naar liefde die misschien onbekend of zelfs beangstigend lijkt.

“Can we be there
Oh, just think of the time
Thought of love so strange.”

Ondanks de onzekerheden is de zanger toch bereid alles te doen, alles te proberen, om het te laten werken.

“I needed to try
I needed to fall
I needed your love I'm burning away
I need never get old.”

Het refrein van het nummer is een smeekbede om liefde en begrip. Het drukt een gevoel van “dringendheid” uit en erkent de persoonlijke groei door liefde. Het suggereert dat men jong en levendig kan blijven en de angst om oud te worden kan ontvluchten, door liefde te omarmen.

I need never get old”… Ik kan begrijpen dat je die bedenking maakt als je jong(er) bent: ik ben zelf al (redelijk) oud, bijna zeventig, en ik kan bevestigen: er is niets fijns aan om oud te zijn. Misschien heeft de ouderdom ook wel mooie, positieve kanten: leuke herinneringen, kleinkinderen om je heen, al de vrije tijd die je je maar kan wensen, geen zorgen meer omtrent de toekomst, … Maar voor mij voelt het alleszins niet zo aan. Voor mij wegen de negatieve aspecten van het oud(er) worden zwaarder door.

Er zijn de lichamelijke ongemakken: de stramme benen, de pijn in mijn linkerknie, de krachteloosheid van mijn bevende linkerhand, het onophoudelijk jeukend ouderdomseczeem in de winter, het constante gevoel van koude, het gebrek aan energie.

En er zijn de andere ongemakken. Het ergste is wel dat mijn geheugen zienderogen achteruit gaat: meer en meer lijk ik namen en andere dingen te vergeten. Waar ik me vroeger moeiteloos alles kon herinneren, moet ik nu al te dikwijls diep in mijn geheugen graven om de juiste naam terug te vinden. Ik had vroeger een onfeilbaar en onwankelbaar geheugen, dat is nu helemaal weg. Voor mij is dat een schrikbeeld dat ik onvermijdelijk dichterbij zie komen: het moment dat ik mensen, bekenden en geliefden, niet meer herken.

Het is trouwens een illusie te denken dat je geen zorgen meer hebt eens je oud bent. Wel integendeel, misschien: er zijn alleen maar andere zorgen, en misschien zelfs nog meer zorgen. Er zijn de zorgen om de kinderen: redden ze het wel, hebben zij geen problemen, zijn ze gezond? Er zijn de zorgen om de kleinkinderen: gaan zij gezond en wel opgroeien? En uiteraard: als je zelf oud geworden bent, dan is ook je huis al wat ouder en begint sporen van sleet te vertonen. Dan komen de zorgen om dat huis te onderhouden en om al de opkomende gebreken en tekortkomingen op te vangen.

Wat misschien nog het ergst is aan het oud(er) worden, is de angst voor het verlies van je “zelfredzaamheid”. De angst voor het moment dat je jezelf niet meer kan verzorgen of aankleden, dat je hulp nodig hebt om te eten, dat een ander je moet wassen, dat je niet meer zelfstandig kan functioneren.

Dus ja, als ik had mogen kiezen: “I need never get old”!

Can we be there
Oh, just think of the time
Thought of love so strange
Said you never knew
While I try my best
To cover our eyes
It's a common way to blame and hide the truth

I know that some will say it matters but little babe
Oh, but, come on and mean it to me
I need it so bad

I needed to try
I needed to fall
I needed your love I'm burning away
I need never get old

Taking our time
Ah just standing in the rain
Meaning what you said ah and mean it to me
All of these lies
Oh and never again
Come on and say it now, say it's a game

I know that some will say
It matters but little babe
Oh but come on and mean it to me
I need it so bad
Oh, mean it to me
I need it so bad

I needed to try
Needed to fall
I needed your love I'm burning away
I need never get old

I said I needed to try
Needed to fall
I needed your love I'm burning away
I need never get old

I said I needed to try
Needed to fall (I needed)
I needed your love I'm burning away
I need never get old
I need never get old
I need never get old
I need never get old
I need never get old

Reacties

Populaire posts van deze blog

A whiter Shade of Pale

Naïve

To Daddy